Verslag Workshop 3 Lobbyen (3 maart 2017) – Publiek leiderschap voor vrouwen
Op 3 maart gaf Charlotte van Wezel de workshop Lobbyen. Dit was de laatste workshop in de cursus Publiek leiderschap voor vrouwen. De groep vrouwen heeft geleerd hoe je je boodschap kan overbrengen op een formele of informele manier en op het juiste moment.
Charlotte van Wezel wil eerst weten wie er in de zaal weleens gelobbyd heeft. Maar een klein deel van het publiek beantwoordt die vraag positief. Toch denkt Van Wezel dat dat niet klopt. Ze legt uit dat lobbyen namelijk gaat over het behartigen van belangen en dat we dit ook in alledaagse situaties veel doen. Als je in je gezin bijvoorbeeld gaat bespreken waar jullie naartoe zullen gaan op vakantie en je je kinderen van tevoren al warm maakt voor een vakantie naar Frankrijk, ben je ook bezig met lobbyen. Daarom stelt ze: lobbyen doen we allemaal.
Maar associaties bij het woord lobbyen zijn vaak slecht, merkt ze op. Het beeld van achterkamertjes en onderonsjes klopt volgens haar niet. Ze legt uit wat er volgens haar wel onder lobbyen verstaan zou moeten worden. Een ander woord voor een lobbyist is een medewerker van public affairs, de titel die ze zelf ook draagt in haar functie bij Dröge & Van Drimmelen, een adviesbureau op het gebied van corporate communicatie en public affairs. In die functie krijgt ze heel uiteenlopende opdrachten van bedrijven over iets wat bij hen speelt en waarvoor hun belangen verdedigd moeten worden. Daarbij helpt ze hen vooral doordat ze de juiste wegen kent om dat te bereiken wat ze willen.
Volgens Van Wezel is lobbyen een vaardigheid waar juist vrouwen vaak erg goed in zijn. Frans van Drimmelen, oprichter en directeur van Dröge & Van Drimmelen, zegt dat vrouwen beter zijn, omdat ze empathischer zijn. Juist je gevoel laten zien, maakt je een goede lobbyist, omdat mensen je dan sneller geloven. Bovendien blijven vrouwen vaak beleefder: hard op de inhoud, zacht op de persoon, adviseert Van Wezel.
Vrouwen zijn bovendien beter om hun boodschap te laten passen bij zichzelf. Het is belangrijk om jezelf niet anders voor te doen en je aan je verhaal te houden, want juist dat maakt je uniek.
Kunnen vrouwen dan niets meer leren van mannen op het gebied van lobbyen? Jawel, want mannen zijn vaak beter in het profileren van zichzelf. Vrouwen wachten vaak op een uitnodiging, terwijl mannen zichzelf onbeschaamd uitnodigen als ze ergens bij willen zijn. Maar als je iets wilt, moet je erom vragen. En als je invloed uit wilt oefenen, is het belangrijk om wel zo vaak mogelijk aanwezig te zijn, want ‘If you’re not on the table, you’re on the menu’.
In de workshop legt Van Wezel uit hoe ‘het politieke systeem’ werkt. Welke vergaderingen en overleggen houden Kamerleden? Waar moet je naartoe om je invloed op de juiste plek uit te oefenen? Ook wordt er geoefend met verschillende casussen. In groepjes weten de vrouwen met innovatieve ideeën te komen om hun belangen op een effectieve manier te behartigen. Goed voorbereid zijn ze nu om ook in hun eigen leven invloed uit te oefenen waar zij dat willen. En, luidt het advies van Van Wezel, laat je niet weerhouden door de mannenclub!