Burgerschapsonderwijs, participatie en democratie
Bekijk hieronder door ProDemos uitgevoerde onderzoeken rondom:
Democratische gezindheid adolescenten
- Democratische gezindheid van jongeren; Kennis, houding, gedrag en de rol van burgerschapsonderwijs (2023). Deze literatuurstudie is uitgevoerd door Frank Wanders van ProDemos in samenwerking met het Nationaal Comité 4 en 5 mei.
Democratische kernwaarden in het voortgezet onderwijs (ADKS)
ADKS staat voor: Adolescentenpanel Democratische Kernwaarden en Schoolloopbanen.
Dit onderzoek is opgezet door het ministerie van BZK, ProDemos en de Universiteit van Amsterdam, in samenwerking met het Sociaal en Cultureel Planbureau (zie organisaties). Samen met beleidsmakers, internationale wetenschappers en politici willen we de ontwikkeling van democratische waarden van jongeren onderzoeken. Meer informatie over dat panel en het onderzoek vind je op adks.nl.
- Onderzoeksrapport van jaar 5 en 6 – 2022-2024. Door de UVA en ProDemos (2024)
- Onderzoeksrapport van jaar 4 – 2021/2022. Door de UVA en ProDemos (2023)
- Onderzoeksrapport van jaar 3 – 2020/2021. Door de UVA en ProDemos (2022)
- Onderzoeksrapport van jaar 2 – 2019/2020. Door de UVA en ProDemos (2020)
- Onderzoeksrapport van jaar 1 – 2018/2019. Door de UVA en ProDemos (2019)
- Literatuurstudie: De ontwikkeling van democratische kernwaarden. Door de UVA en ProDemos (2019)
Democratie
- Artikel over politieke representatie door Frank Wanders, in Unheard (a magazine resulting from a Radboud University master course on political representation) (Engelstalig)
Participatie
- De politiek dichtbij. Over de manieren waarop gemeenten burgers betrekken bij de lokale representatieve democratie. Onderzoek uitgevoerd door Yara Al Salman (2016)
- Monitor Burgerparticipatie 2016. een inventarisatie van gemeentelijk beleid en activiteiten op het gebied van burgerparticipatie. Door Anna Domingo (2016)
- Monitor Burgerparticipatie 2018; een inventarisatie van gemeentelijk beleid en activiteiten op het gebied van burgerparticipatie. Onderzoek uitgevoerd door Tessa van den Bongaardt (2018)
Daphne Cornelisse heeft in 2017 in opdracht van ProDemos onderzoek naar First Time Voters verricht. Het onderzoek richtte zich op de motivatie van de groep 18- tot 25-jarigen om te gaan stemmen: wat moeten we doen om hen ertoe te bewegen naar de stembus te gaan? Op basis van dit onderzoek heeft Daphne 6 animatiefilmpjes gemaakt voor ProDemos, o.a. over de gemeentepolitiek, hoe je moet stemmen en waarom je zou moeten gaan stemmen.
Verder lezen & kijken:
- Lees de conclusies en aanbevelingen over online onderwijs en kijk de bijeenkomst met Nadira Maas terug over dit onderwerp.
- Lees het verslag van de MeetUp Burgerschap 2018.
- Lees de verslagen van de collegereeks over Democratie en burgerschap (2018/2019), georganiseerd vanuit UvA en ProDemos, en van de herhaling van deze collegereeks( 2021), met de UvA, ProDemos, MBO Twente en Provincie Overijssel. Kijk de colleges hieronder terug: