Educatieve programma’s voor ISK
Bij ProDemos willen we zoveel mogelijk verschillende leerlingen wegwijs maken in de wereld van democratie en rechtsstaat. We bieden echter geen speciale programma’s aan voor ISK-leerlingen op dit moment.
Wil je toch graag met jouw ISK-klas een programma van ProDemos volgen? Kies dan een programma uit onderstaande lijst. Die zijn mogelijk wel geschikt voor jouw klas. Bekijk daarvoor de specificaties per programma.
Uitgangspunten
- Alléén de onderstaande programma’s zijn te boeken voor (bepaalde leerroutes binnen) ISK. Boek je een ander programma, dan wijzen we de aanvraag af.
- De voertaal is altijd Nederlands. We geven de programma’s niet in het Engels. We verwachten dat leerlingen een redelijk Nederlands taalniveau hebben. Ze hebben bijvoorbeeld hun eerste ISK-jaar (bijna) afgerond.
- In onze programma’s zitten onderdelen en opdrachten die doorgaans minimaal op B1-niveau zijn. Onze begeleiders doen hun best deze onderdelen met extra toelichting toegankelijk te maken voor ISK-leerlingen.
- We stellen het zeer op prijs als je bij je boeking informatie kunt vermelden over de samenstelling van de groep, het (taal)niveau van de leerlingen, hoe lang ze al in Nederland zijn, etc. Dit helpt onze begeleiders bij de voorbereiding op het programma’s.
Geschikte programma’s in Den Haag
Politiek in Praktijk
- Politiek in Praktijk is geschikt voor leerlingen in ISK-klassen die leerroute 2 of 3 volgen.
- Dit programma duurt circa 3 uur en is qua taalniveau het meest laagdrempelig van onze programma’s in Den Haag.
- Tijdens het programma spelen leerlingen het spel ‘Stad Bouwen’. Dit is een zeer visueel spel over het samen bouwen van een fictieve stad. Voor dit programma moeten de leerlingen in staat zijn om met elkaar en met de begeleider van ProDemos in gesprek te gaan over hun keuzes voor gebouwen.
- Het spel ‘Stad Bouwen’ is hetzelfde als het spel Democracity op het gemeentehuis.
Politiek in Vogelvlucht
- Politiek in Vogelvlucht is geschikt voor leerlingen in ISK-klassen die leerroute 3 volgen.
- Het programma is het kortste programma dat we aanbieden in Den Haag (2 uur en 45 minuten). Het taalniveau ligt iets hoger dan bij Politiek in Praktijk.
- Vast onderdeel is het spel ‘EindBazen‘. Tijdens dit spel zien leerlingen korte, niet-ondertitelde filmpjes. In die filmpjes wordt hen telkens een politieke keuze voorgelegd. De leerlingen moeten dus in staat zijn om de filmpjes te volgen en erover in gesprek te gaan met de begeleider van ProDemos.
Tijd voor Politiek
- Tijd voor Politiek is geschikt voor leerlingen in ISK-klassen die leerroute 2 of 3 volgen.
- Dit programma is een uitdagend programma van circa 4 uur. Tijdens dit programma wordt er qua (taal)niveau veel verwacht van leerlingen:
- Ze verkennen de Nederlandse grondwet met een GPS-speurtocht buiten. Daarbij moeten ze vragen beantwoorden over de Raad van State, de Hoge Raad, de Algemene Rekenkamer en diverse grondrechten.
- Ze doen het ‘DemocratieLAB‘. Hierbij gaan ze met een telefoon langs diverse installaties in het lab. Ze krijgen opdrachten en beantwoorden vragen over de democratie, hun eigen mening en (politieke) houding.
Maatschappelijke stage
- De maatschappelijke stage is geschikt voor leerlingen in ISK-klassen die leerroute 3 volgen.
- Deze vierdaagse stage duurt een week. Op woensdag zijn de leerlingen vrij. De leerlingen moeten zelfstandig naar Den Haag kunnen reizen.
- Deze stage is in principe bedoeld voor 25 derdejaarsleerlingen van verschillende vmbo-scholen. Er mogen ook enkele leerlingen van een ISK-klas deelnemen. De ISK-leerlingen moeten (net als de reguliere vmbo-leerlingen) 14 of 15 jaar oud zijn. Het moeten leerlingen zijn die na het ISK doorstromen naar het vmbo.
Geschikte programma’s op het gemeentehuis, provinciehuis en de rechtbank
Democracity
- Democracity is geschikt voor leerlingen in ISK-klassen die leerroute 2 of 3 volgen.
- Dit programma duurt 2 uur en heeft een laagdrempelig taalniveau.
- Het is een zeer visueel spel over het samen bouwen van een fictieve stad. De leerlingen moeten in staat zijn om met elkaar en met de begeleider van ProDemos in gesprek te gaan over hun keuzes voor gebouwen.
- Het spel Democracity is hetzelfde als ‘Stad Bouwen’ dat gespeeld wordt tijdens het programma Politiek in Praktijk in Den Haag.
Klassenbezoek@Gemeentehuis
- Klassenbezoek@Gemeentehuis is geschikt voor leerlingen in ISK-klassen die leerroute 3 volgen.
- Dit programma duurt 2 uur. Tijdens dit programma wordt er qua (taal)niveau meer verwacht van leerlingen dan bij Democracity.
- De leerlingen debatteren over een plan voor een popfestival. Ze bepalen in groepjes hun eigen mening over verschillende vraagstukken rondom het organiseren van een festival. Daar voeren ze vervolgens een debat over.
Provinciespel
- Het Provinciespel is geschikt voor leerlingen in ISK-klassen die leerroute 3 volgen.
- Dit programma duurt 2 uur. De provincie is als bestuurslaag vaak wat abstract voor leerlingen. Houd daar rekening mee wat betreft het (taal)niveau van jouw leerlingen.
- Het is een zeer visueel spel over het samen inrichten van de eigen provincie. De leerlingen moeten in staat zijn om met elkaar en met de begeleider van ProDemos in gesprek te gaan over hun keuzes voor gebouwen en voorzieningen.
Rechtbankbezoek
Ook ISK-klassen kunnen een rechtbankbezoek boeken via het reserveringssysteem van ProDemos. Houd echter rekening met het taalniveau van je leerlingen. Tijdens de zittingen wordt veel gesproken en je hebt geen garantie dat de officier van justitie, advocaat en rechter eenvoudige taal gebruiken. Het moet helemaal stil zijn tijdens de zittingen, dus je kunt als docent de leerlingen niet helpen om de zitting te volgen.
Geschikte programma’s op school
Gastles De politiek en ik
- Gastles De politiek en ik is geschikt voor leerlingen in ISK-klassen die leerroute 2 of 3 volgen.
- De gastles duurt 90 minuten, incl. 10 minuten pauze. Heeft je groep meer pauze(s) nodig, dan kun je ook een langere les aanvragen.
- Leerlingen gaan o.a. aan de slag met associatiekaarten. Daarop staan woorden en afbeeldingen die met politiek te maken hebben. Bijvoorbeeld foto’s van de minister-president of fractievoorzitter Wilders, maar ook afbeeldingen van een demonstratie en de Tweede Kamer. Het helpt als leerlingen al wat (politieke) basisbegrippen kennen.
Gastles Politieke partijen
- Gastles Politieke partijen is geschikt voor leerlingen in ISK-klassen die leerroute 2 of 3 volgen.
- De gastles kan 45 tot 120 minuten duren.
- Van deze gastles is een versie beschikbaar die speciaal gemaakt is voor entreeopleidingen in het mbo met veel statushouders in de groep. Er wordt dan meer aandacht besteed aan het concept ‘democratie’. Deze versie van de gastles zal ook gebruikt worden voor ISK-klassen.
Gastles Rechtspraak
- Gastles Rechtspraak is geschikt voor leerlingen in ISK-klassen die leerroute 3 volgen.
- We verzoeken deze gastles te boeken voor de maximale duur van 120 minuten. Op deze manier kan de begeleider meer tijd nemen om moeilijke begrippen uit te leggen. Denk aan begrippen als ‘advocaat’, ‘verdachte’ en ‘officier van justitie’.
Gastles introductie Europese Unie
- Gastles introductie Europese Unie is geschikt voor leerlingen in ISK-klassen die leerroute 3 volgen.
- De gastles kan 45 tot 60 minuten duren. We raden aan deze gastles voor 60 minuten te boeken om de begeleider voldoende uitlegtijd te geven.
- De Europese Unie is een onderwerp dat vaak als abstract wordt ervaren. Houd daar rekening mee wat betreft het (taal)niveau van jouw leerlingen. De gastles bestaat uit korte werkvormen. Bijvoorbeeld een quiz waarbij leerlingen van verschillende onderwerpen moeten bedenken of Nederland daarover mag beslissen, of de Europese Unie (of beide). De les bevat ook een virtuele rondleiding door het Europees Parlement. We proberen om jargon zoveel mogelijk te vermijden.
Gastles Verkiezingen (alleen in verkiezingstijd)
- Gastles Verkiezingen is geschikt voor leerlingen in ISK-klassen die leerroute 3 volgen.
- De gastles kan 45 tot 60 minuten duren. We raden aan deze gastles voor 60 minuten te boeken om de begeleider voldoende uitlegtijd te geven.
- De gastles bestaat uit verschillende werkvormen. Uiteraard bespreken we belangrijke termen en begrippen die met verkiezingen te maken hebben. Leerlingen formuleren ook hun eigen mening over wat zij zelf belangrijk vinden.