Politiek gaat over alledaagse dingen. En leerlingen en studenten weten er vaak meer over dan ze misschien in eerste instantie denken. Naast dat ze in deze gastles ontdekken wat ze zelf belangrijk vinden en wat ze zouden veranderen, leren ze ook hoe ze ervoor kunnen zorgen dat hun idee echt wordt opgepikt door de politiek.

De gastles bestaat uit verschillende onderdelen. Samen vormen ze een afwisselende en actieve les. In het eerste deel van de les gaan leerlingen/studenten aan de slag met associatiekaarten. Daarop staan woorden en afbeeldingen die met politiek te maken hebben. Bijvoorbeeld foto’s van van de minister-president Schoof of fractievoorzitter Wilders, maar ook afbeeldingen van een demonstratie, de Tweede Kamer, Prinsjesdag en verkiezingen. De leerlingen/studenten gaan aan de hand van de kaarten in gesprek over wat zíj bij de politiek vinden passen.

Vervolgens gaan de leerlingen/studenten zelf aan de slag met een gekozen politiek thema. Ze worden geactiveerd om na te denken over wat zij belangrijk vinden of waar zij zich zorgen over maken. Uiteindelijk komen ze met een ‘idee voor Nederland’. Oftewel: een wetsvoorstel dat de rest van de les de rode draad zal zijn. In groepjes gaan ze met dit voorstel aan de slag door concrete acties in gang te zetten om hun wens om te zetten in een echte wet. Dus handen uit de mouwen om in groepjes handtekeningen te verzamelen, een filmpje op te nemen voor op sociale media, een mail te typen om een politicus te overtuigen en een spandoek te maken voor een demonstratie.

Ter afsluiting nemen de leerlingen/studenten digitaal een kijkje in de plenaire zaal van de Tweede Kamer. Ze leren waar de Tweede Kamerleden, de voorzitter en ministers zitten. Nadat het leslokaal is opgesteld als de plenaire zaal van de Tweede Kamer, kruipen de leerlingen/studenten in de huid van een Kamerlid dat voor of tegen hun gezamenlijke wetsvoorstel is. Ze gaan als Kamerleden met elkaar in discussie en stemmen over hun voorstel. Haalt het voorstel uiteindelijk een meerderheid…?

  • Let op: Deze gastles is bedoeld voor vso uitstroomprofiel arbeid, praktijkonderwijs, vmbo b/k en mbo-entree.
  • De gastles duurt 90 minuten, incl. 10 minuten pauze. Heeft je groep meer pauze(s) nodig, dan kun je ook een langere les aanvragen.
  • Minimaal 10 en maximaal 25 studenten per les.
  • Voeg geen groepen (van verschillende niveaus) samen.
  • ProDemos verzorgt op één dag op een school maximaal 5 lesuren. Plan de lessen aansluitend, zodat voor de gastdocent zo min mogelijk (wacht)tijd verloren gaat. De wachttijd mag niet meer dan 60 minuten zijn.
  • De gastles kan na 9.00 uur beginnen, niet vroeger.
  • Zorg dat tijdens de gastles minimaal één begeleidende docent aanwezig is die de leerlingen/studenten kent.
  • De gastlessen zijn gratis.
  • In het dossier Goed voorbereid op school vind je praktische informatie over de voorbereiding en de dag zelf.

Na een aanvraag

  • De gastdocent neemt na de aanmelding contact met je op om de opzet en de organisatie van de gastles te bespreken.
  • De gastles wordt aangepast aan het niveau van de leerlingen/studenten.
  • Je kunt een gastles tot 30 werkdagen (zes weken) voor de geboekte datum kosteloos annuleren. Annuleer je een gastles binnen deze termijn van 30 werkdagen, dan worden de gemaakte kosten per gastles bij je in rekening gebracht. Bekijk onze algemene voorwaarden.

Meer informatie

Neem voor meer informatie contact op met planning@prodemos.nl.

Evaluatie

Heb je als docent een gastles bijgewoond? Dan stellen wij het zeer op prijs als je ons laat weten hoe de les is verlopen. Onze begeleider zal hiervoor een link of QR-code delen na afloop van de les.

Leerlingen tijdens een gastles in de klas