Workshops

Hieronder vind je het overzicht van workshops tijdens de Leerkrachtendag Burgerschap 2024.

Workshops

Aan de slag met democratie en rechtsstaat

ProDemos – Huis voor democratie en rechtsstaat

In deze workshop nemen Educatiemedewerkers van ProDemos je mee in het aanbod voor het primair onderwijs, zoals Democracity, het lespakket de Derde Kamer en ander lesmateriaal. Je krijgt concrete handvatten aangereikt om op een activerende en ervaringsgerichte manier invulling te geven aan de (concept)kerndoelen die gaan over de democratische rechtsstaat.

De school als oefenplaats

Expertisepunt Burgerschap

Tijdens deze workshop gaat Frank Sikkink in op de wetgeving, de rol van de leraar en hoe je maatschappelijke vraagstukken kan behandelen in de klas. 

De wetgeving rondom burgerschapsonderwijs vraagt nogal wat van scholen, maar wat precies? Wat als we de school als oefenplaats voor de samenleving zien? Een school is immers een samenleving in het klein. Het is dé plek waar leerlingen actief oefenen met vaardigheden die ze nodig hebben om succesvol deel te nemen aan de samenleving. 

Of je er nu bewust sturing aan geeft of niet, leerlingen leren gedrag aan. Op school kan geoefend worden in omgangsvormen, basiswaarden, diversiteit, identiteit en democratie. Juist de omgang met medeleerlingen die anders zijn of er andere denkbeelden op nahouden, stelt leerlingen in staat een onderlinge verdraagzame houding te ontwikkelen. 

Aan de slag met de conceptkerndoelen Burgerschap

SLO, landelijk expertisecentrum voor het curriculum

In deze workshop wordt toegelicht welke inhouden en doelen behoren tot de kern van burgerschapsonderwijs, wat de status is van de conceptkerndoelen en hoe je er al mee aan de slag kan. Met behulp van een werkvorm gaan we in groepjes aan de slag met een eerste aanzet tot een doorgaande lijn voor burgerschap. 

Begin maart 2024 zijn de conceptkerndoelen burgerschap voor PO en VO-onderbouw opgeleverd en momenteel worden deze beproefd op bruikbaarheid voor de onderwijspraktijk. SLO actualiseert samen met het onderwijsveld de kerndoelen voor de verschillende leergebieden.

Vooroordelen voorkomen

Anne Frank Stichting

Tijdens deze workshop geeft Juliette Schrauwen je gouden tips over hoe je een veilige sfeer creëert in de klas. Daarnaast leer je hoe je gratis lesmateriaal, inclusief opdrachten, met prachtige kijkplaten van Sanne de Loo kan inzetten in de les.

Vanaf groep 5 zien leerlingen, naast overeenkomsten tussen zichzelf en anderen, ook steeds meer verschillen. Kinderen merken dat niet iedereen hetzelfde is en kunnen zich anders voelen. Hoe kun je vooroordelen voorkomen? Het voorleesverhaal ‘Waar is Zonnie?’ over vriendschap en samenleven helpt je daarbij. Het verhaal van Renske en Meryem die samen op zoek gaan naar een verdwenen konijn is geschreven door kinderboekenschrijfster Mireille Geus in opdracht van de Anne Frank Stichting.

Vrijheid, solidariteit en gelijkheid in de les

Bureau Common Ground

Kennis van en respect voor democratische basiswaarden: het moet van de wet, maar hoe doe je dat? Hoe ga je met kleuters in gesprek over solidariteit? En wat geef je zesdegroepers mee over botsende basiswaarden? En waarom zou je dat in vredesnaam moeten willen? 

In deze workshop: 

  • leer je meer over burgerschap en democratische basiswaarden en;
  • hoe je daar betekenis en invulling aan kan geven die past bij de school, je leerlingen en jijzelf en;
  • hoe je daarmee creatief, snel en met weinig voorbereiding aan de slag kunt in de klas 

De Vreedzame Wijk

Stichting Vreedzaam

In deze workshop ga je aan de slag met de burgerschapsmogelijkheden rond jouw school in samenwerking met diverse partners in de wijk: samenleven kun je leren. 

Democratische burgerschapsvaardigheden oefen je niet alleen op school. ‘It takes a village to raise a child’ – de wijk zit vol opvoeders en democratische oefenkansen!   

In ‘De Vreedzame Wijk’ krijgen kinderen een stem en leren ze hoe ze hun steentje kunnen bijdragen aan het gemeenschappelijk belang. Daarbij versterken verschillende opvoeders elkaar: naast school en ouders dragen ook welzijnswerkers en andere wijkprofessionals bij aan burgerschapsvaardigheden. Hoe vorm je zo’n gezamenlijk ontwikkelklimaat in de wijk? Hoe werkt dat, structurele pedagogische samenwerking met bijvoorbeeld de jongerenwerker, de sportcoach of de wijkagent?