Lezingen, workshops en excursies

Hieronder vind je het overzicht van lezingen, workshops en excursies tijdens de Docentendag 2025.

Hoofdlezing prof. dr. Rob de Wijk

Rob de Wijk is oprichter van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies en emeritus hoogleraar Internationale Betrekkingen aan de Universiteit Leiden. Hij is commentator op het gebied van geopolitiek en veiligheidsvraagstukken en publiceerde afgelopen jaren meerdere artikelen en boeken over deze onderwerpen.

Tekst wordt aangevuld.

Keuzeronde 1 (12:00-13:15)

Kies uit een lezing, workshop of excursie.

Lezing: Grondwet & grondrechten

Prof. dr. Ingrid Leijten

Grondrechten vormen geen absolute bescherming tegen overheidsinmenging, maar hoe functioneren ze dan wel? Wat is het verschil tussen klassieke en sociale grondrechten en in hoeverre moet dat verschil worden genuanceerd? Bij grondrechten kijken we vaak naar de rechter, maar is dat wel terecht? In deze lezing wordt stilgestaan bij de rol en werking van grondrechten, en zullen verschillende ‘misverstanden’ hieromtrent aan de orde komen. Hebben we een nieuw narratief over grondrechten nodig, en wat voor narratief moet dat dan zijn? 

Ingrid Leijten is hoogleraar Constitutioneel Recht aan Tilburg University.

Doelgroep: alle niveaus

Lezing: Waarom AI publiek moet worden gemaakt

Prof. dr. mr. Marc Schuilenburg

Het is gemakkelijk je te verliezen in de beloften van Artificiële Intelligentie (AI). AI-tools dringen in een alsmaar sneller tempo door in de samenleving en zij beloven veel. Wie raakt niet onder de indruk van geavanceerde chatbots zoals ChatGPT? En hoe onschuldig is het gebruik van AI eigenlijk? 

In deze lezing gaat Marc Schuilenburg in op de vraag wat AI is en welke publieke waarden hierbij in het spel zijn. Bijzondere aandacht is er voor de opkomst van AI-criminaliteit en de nieuwste AI-tools in de opsporing van criminaliteit; van deepfakes tot predictive policing en biometrische gezichtsherkenning. Zijn stelling is dat een betere balans tussen technologische vooruitgang en ethische en juridische verantwoording cruciaal is om te zorgen dat AI niet alleen bijdraagt aan meer veiligheid en efficiëntie, maar ook rechtvaardig en transparant blijft. 

Marc Schuilenburg is hoogleraar Digitale Surveillance aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zijn nieuwste boek is getiteld Making Surveillance Public: Why You Should Be More Woke About AI and Algorithms

Doelgroep: alle niveaus

Lezing: Jongeren, emotie en politiek: Het ontstaan van identiteit in een polariserende wereld

Dr. Bert Bakker

Hoe ontwikkelen jongeren hun politieke identiteit in een wereld vol sociale media, polarisatie, en maatschappelijke dreigingen? In deze lezing bespreekt Bert Bakker hoe emoties een cruciale rol spelen in dit proces. Op basis van inzichten uit het IP-PAD project en ander onderzoek naar adolescenten, verkent hij hoe jongeren politieke informatie verwerken en hoe dit hun engagement en identiteit vormt. De lezing biedt praktische en wetenschappelijke inzichten voor docenten: van het begrijpen van emotionele triggers tot het ondersteunen van jongeren in hun politieke en sociale ontwikkeling. Bert sluit af met een interactieve Q&A over toepassingen in de klaspraktijk. 

Bert Bakker is Associate Professor Communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. 

Doelgroep: alle niveaus

Workshop: Conceptkerndoelen burgerschap: hoe nu verder?

Luuk Kampman en Maaike Oberink (SLO)

In maart 2024 zijn de conceptkerndoelen opgeleverd, waarna ze aan de hand van een Fase van Beproeven met 230 scholen en gesprekken met experts zijn bijgesteld. In de workshop laten we zien wat de bijstellingen betekenen en hoe daarmee de kerndoelen burgerschap nu vorm hebben gekregen. Verder bespreken we de laatste stand van zaken rondom de implementatie van de kerndoelen burgerschap en wat dit betekent voor scholen en het nieuwe programma maatschappijleer.

Doelgroep: vo

Workshop: Van Theorie naar Praktijk – Kwalificatie-eisen burgerschap in het mbo

Wouter van der Horst (Expertisepunt Burgerschap), Jaap van Gils (Beleidsmedewerker Burgerschap, Techniek College Rotterdam), Anita de Moor (beleidsadviseur MBO raad) en Marijn Wiersema (Grafisch Lyceum Utrecht) 

In deze interactieve workshop nemen we je mee in de nieuwste ontwikkelingen rondom de kwalificatie-eisen voor burgerschap in het mbo. Samen verkennen we hoe de theorie aansluit op de praktijk en welke keuzes er zijn gemaakt door verenigingen en experts in het veld. 

We starten met een overzicht vanuit de MBO raad: wat is de stand van zaken rondom burgerschap mbo? Vervolgens geeft Wouter van den Horst inzicht in de stappen die ‘de schrijfgroep’ -die de kwalificaties meer tastbaar maken- momenteel zet: hoe ziet de toekomst eruit voor burgerschapsvorming in het mbo? 

Daarnaast hoor je van mbo-scholen die al aan de slag zijn met het implementeren van de nieuwe kwalificaties. Hoe geven zij vorm aan burgerschap in hun onderwijs, en wat kun jij daarvan leren voor jouw eigen lespraktijk? 

De workshop eindigt met een praktische sessie, waarin je zelf aan de slag gaat met een concreet stappenplan voor burgerschap op jouw school. 

Doelgroep: mbo

Workshop: Maak maatschappelijke thema’s bespreekbaar met film

Karlijn Limaheluw (Movies that Matter)

Wil je als docent moeilijke thema’s bespreekbaar maken in de klas en de blik van je leerlingen verruimen? Movies that Matter brengt mensenrechten en urgente maatschappelijke thema’s dichterbij door de kracht van film. Onze programma’s zijn vakoverstijgend, bevorderen gesprek en dialoog, en stimuleren acceptatie en tolerantie. Bovendien bieden we gratis toegang tot de ‘Film in de Klas’ database of educatievertoningen op ons festivals of in lokale filmhuizen. Sluit je aan en ontdek hoe film je leerlingen en studenten raakt en aanzet tot nadenken. 

Doelgroep: alle niveaus

Workshop: Klimaatverandering als integraal onderdeel van de maatschappijvakken

Tim Immerzeel en Laura van Diermen (Klimaatwijzer)

In deze workshop gaan we in gesprek over de vraag hoe vraagstukken van klimaatverandering en duurzaamheid gekoppeld kunnen worden aan de kerndoelen van maatschappijvakken. We delen hierbij lesmateriaal van ons net verschenen platform Klimaatwijzer (waar we voorbeelden presenteren van die verankering) en gaan samen ideeën uitwisselen en verzamelen voor nieuwe lessen. 

Doelgroep: vo

Workshop: Ervaar zelf hoe leerlingen een klimaatconferentie naspelen

Marco Veldman en Sylvia Roos (Seneca Burgerschap & CCNV Harderwijk)

In het ‘VN-simulatiespel’ spelen leerlingen een klimaatconferentie na. Tijdens de workshop ervaar je zelf wat leerlingen ervaren: motiverend, leerzaam en leuk tegelijk. Aan het eind krijg je alles mee om zelf het spel door je leerlingen te kunnen spelen. Zo heb je nog jaren plezier om de leerlingen te zien leren. Het VN-simulatiespel bestaat inmiddels 15 jaar met veel succes en is ontwikkeld door docenten van Seneca Burgerschap. 

Doelgroep: vo

Workshop: Terrorisme, politiek geweld en disruptieve momenten: hoe bespreek je ze in het klaslokaal?

Maxine Herinx en Mila Bammens (TerInfo, Universiteit Utrecht)

De oorlog tussen Israël en Hamas, Utrechtse tramaanslag, moord op Samuel Paty of de Russische inval in Oekraïne… Waarom is het belangrijk om dit soort disruptieve momenten te bespreken met je klas? Hoe pak je dit soort gesprekken aan? Wanneer is het beter om dat niet te doen? In deze workshop gaan we in op deze en andere vragen. Na een theoretische inleiding rondom de historiserende methode die TerInfo (Universiteit Utrecht) hanteert in haar lesmateriaal gaan we met elkaar in gesprek rondom een casus en eindigen met praktische do’s en don’ts. Na afloop van deze workshop ben je beter in staat om actuele, heftige gebeurtenissen in te kaderen en te bespreken met je leerlingen. 

Doelgroep: alle niveaus

Workshop: ‘Help, ik heb nieuwe lesideeën lessen nodig!’

Lieve Heijsters, Jobien Oechies, Jos van Heijningen en Thomas Klijnstra

Aan het eind van het jaar is de inspiratie voor nieuwe lesideeën en werkvormen wellicht wat weggezakt. In deze workshop krijg je weer nieuwe inspiratie. Recent aan de UvA afgestudeerde docenten delen hun leukste ideeën van het afgelopen jaar, presenteren waarin actuele onderwerpen en creatieve invalshoeken en complexere vaardigheden centraal staan. Denk aan een lessenreeks over Harry Potter en de rechtsstaat, of leerlingen leren redeneren over de prestaties van Ajax, of de wijze waarop je een fictief eiland kan inzetten om les te geven over complexere politieke besluitvorming. 

Naast het delen van concrete lesmaterialen gaan we dieper in op de ontwerpprincipes achter deze werkvormen. Je krijgt praktische tools en inspiratie waarmee je direct aan de slag kunt in jouw lessen. En je gaat letterlijk en figuurlijk naar huis met nieuwe ideeën!

Doelgroep: vo

Workshop: Democratie, rechtsstaat en… mensenrechten!

Frauke de Kort en Augustina Wamulume (College voor de Rechten van de Mens)

Aandacht voor de democratische rechtsstaat is er bij maatschappijleer wel. Voor grondrechten misschien iets minder. Maar voor mensenrechten? 

Het College voor de Rechten van de Mens constateert regelmatig dat kennis van mensenrechten te wensen overlaat. Vaak denkt men mensenrechten wel te begrijpen. Maar als puntje bij paaltje komt, blijkt kennis beperkt en heersen er misverstanden. Mensenrechten zijn iets van het buitenland. Mensenrechten zijn voor minderheden. Mensenrechten zijn vrijblijvend. Mensenrechten zijn links. En vooral: mensenrechten botsen. Terwijl mensenrechten juist handvatten kunnen bieden voor het aanvliegen van (maatschappelijke) uitdagingen en dilemma’s. Vanuit een mensenrechtenaanpak en vanuit een gedeeld vocabulaire.  

Hiermee gaan we in deze workshop aan de slag. Om nieuwe inzichten en tools bij de eerstvolgende ‘botsing’ in de klas toe te kunnen passen. 

Doelgroep: alle niveaus

Workshop: Korte socratische dialoog

Rudolf Kampers

In een korte socratische dialoog onderzoeken de deelnemers gezamenlijk een betekenisvolle vraag of kwestie. Zij doen dit aan de hand van een gespreksmethodiek en met behulp van een gespreksleider. Tijdens de dialoog wordt samen gezocht naar wijsheid of inzicht. Uitgangspunt is dat dit inzicht aan het licht kan komen door het onderzoeken van concrete persoonlijke ervaringen. Het met elkaar reflecteren op concrete situaties is zinvol: in een korte socratische dialoog inspireren en motiveren leerlingen elkaar. Dergelijke gesprekken dragen bij aan de veiligheid en sfeer in klas, óók bij het gezamenlijk doordenken van controversiële kwesties.

Na een korte toelichting op deze leer-/gespreksmethode ervaren de docenten deze methode als deelnemer. Aan het einde van de workshop onderzoeken we hoe ‘vrije ruimte’ voor deze gespreksvorm gecreëerd kan worden binnen de eigen onderwijspraktijk.

Rudolf Kampers leidt o.a. (cursussen in) socratische gesprekken en faciliteert bijeenkomsten in toekomstdenken & -doen, vanuit de maatschap Leren Filosoferen en vanuit Counterphase Foundation. Hij is daarnaast lerarenopleider aan de Thomas More Hogeschool in Rotterdam (pabo) en werkte als docent maatschappijleer en filosofie in het vo.

Doelgroep: alle niveaus

Excursie: Politieke redactie NOS

Ben jij benieuwd hoe de NOS omgaat met de toenemende polarisatie rondom berichtgeving in de media? Wil je weten hoe Haagse verslaggevers van de NOS contact onderhouden met politici? Of wil je misschien wel eens op de plek staan waar de minister-president zich op vrijdag laat interviewen voor het wekelijkse gesprek? Ga dan mee op deze excursie naar de Haagse politieke redactie!

Tijdens dit bezoek worden we ontvangen op de redactie door een verslaggever die met ons in gesprek zal gaan over het werk van een politiek journalist. Ook worden we rondgeleid over de redactie, van waaruit nieuwssegmenten voor bijvoorbeeld het NOS Journaal en Nieuwsuur worden uitgezonden, waar podcast De Stemming van Vullings en Van der Wulp wordt opgenomen en waar ook alles gereed staat mocht Hilversum een keer uit de lucht zijn.

Doelgroep: alle niveaus

Excursie: Raad van State

Pieter-Bas Beekman

De Raad van State adviseert regering en parlement over alle wetsvoorstellen. Alles wat ooit wet wordt, moet eerst voor advies op het bordje van de Afdeling advisering van de Raad van State worden gelegd. Wat houdt dat in de praktijk in? Waar let de Raad van State op? In een interactieve bijeenkomst besteden we aandacht aan de manier waarop de Raad van State wetsvoorstellen beoordeelt. Het beoordelingskader dat de Raad van State gebruikt, wordt geïllustreerd aan de hand van aansprekende en bekende voorbeelden uit de praktijk. Natuurlijk mag tot slot een rondleiding door het monumentale gebouw, het voormalige woonpaleis van Koning Willem II en Koningin Anna Paulowna, niet ontbreken.

Doelgroep: alle niveaus

Excursie: Eerste Kamer der Staten-Generaal

Eline Kramp, Mathijs Eskes en enkele Kamerleden

De Eerste Kamer is medewetgever en toetst de kwaliteit van wetgeving. Als de Tweede Kamer een wetsvoorstel heeft aangenomen, moet de Eerste Kamer het wetsvoorstel beoordelen. Maar hoe doen Eerste Kamerleden dat? Waar letten ze op? En welke uitdagingen komen zij in de praktijk tegen? In deze excursie nemen Eerste Kamerleden en medewerkers van de griffie je mee en krijg je een kijkje in de keuken van het parlement. Neem plaats in de (tijdelijke) plenaire zaal van de Eerste Kamer, stel je vragen, discussieer met elkaar, en meer! 

Belangrijk: Neem je identiteitsbewijs mee tijdens deze excursie! 

Doelgroep: alle niveaus

Excursie: Kabinet van de Koning

Ramona van Ruijven en Cissy van Wingerden 

Het Kabinet van de Koning is onderdeel van de Rijksoverheid en heeft ongeveer dertig medewerkers. Zij ondersteunen de Koning in zijn optreden als staatshoofd. Het Kabinet van de Koning fungeert als schakel tussen koning en ministers. Aan welke taken moet je dan denken? Hoe verloopt de ondertekening van wetten en Koninklijke Besluiten? Welke rol speelt het Kabinet van de Koning bij de voorbereiding van staats- en werkbezoeken? Wat is de rol van de Koning in de Nederlandse constitutionele monarchie? Deze en vele andere vragen komen aan bod tijdens deze excursie.

Belangrijk: Neem je identiteitsbewijs mee tijdens deze excursie! 

Doelgroep: alle niveaus

Let op: Het gebouw van het Kabinet van de Koning is helaas niet toegankelijk voor mensen in een rolstoel of mensen die slecht ter been zijn.

Keuzeronde 2 (14:14-15:30)

Kies uit een lezing, workshop of excursie.

Lezing: Verkenning van een dekoloniserende vakdidactiek maatschappijleer

Arthur Pormes

Ons onderwijs weerspiegelt vaak nog een eenzijdig beeld van de wereld, gevormd door koloniale erfenissen. Kolonialisme wordt vaak alleen genoemd als historisch gegeven. Het dominante verhaal benadrukt dat kolonialisme de wereld in kaart bracht, mondiale handelsrelaties schiep en dat na de Tweede Wereldoorlog vrijheid en democratie vanzelfsprekend werden.

Dit verhaal versterkt een beperkt en onrechtvaardig wereldbeeld waarin de morele superioriteit van Europa centraal staat. Het negeert systematische ongelijkheid, uitbuiting en culturele onderdrukking die voortleven.

Wat zou het betekenen als ons curriculum niet alleen deze onrechtvaardigheden erkent, maar ook leerlingen inspireert tot kritische reflectie en actie? Een dekoloniserende vakdidactiek doorbreekt eenzijdigheid, introduceert gemarginaliseerde perspectieven en leert leerlingen ongelijkheid te herkennen én aan te pakken. Het daagt hen uit te dromen van en te bouwen aan een rechtvaardigere wereld.

Welke kansen biedt dit voor docenten maatschappijleer? Dat onderzoeken we samen.

Arthur Pormes is vakdidacticus maatschappijleer en maatschappijwetenschappen bij het ICLON (Universiteit Leiden).

Doelgroep: vo

Lezing: Staat de democratie onder druk?

Quita Muis & Inge Sieben 

De polarisatie lijkt toe te nemen en snelle maatschappelijke veranderingen lijken beantwoord te worden met een versterking van antidemocratische waarden. Wat houdt die polarisatie precies in? Komt de democratie hierdoor onder druk te staan? En zijn het de oudere of jongere generaties die zorgen voor een autoritaire tegenreactie? Hoe persistent zijn deze trends? Wat zijn de onderliggende oorzaken? Deze vragen zullen op basis van de European Values Study beantwoord worden door Quita Muis en Inge Sieben van Tilburg University. Daarnaast zullen zij met de tool EVALUE het belang van waarden in democratieën laten zien en demonstreren hoe deze tool in het onderwijs gebruikt kan worden om jongeren op hun eigen waarden en die van anderen te laten reflecteren.

Quita Muis is universitair docent Sociologie aan Tilburg University. Zij doet onderzoek naar polarisatie, in het bijzonder naar waarden- en identiteitsontwikkeling en de invloed van en op politiek en samenleving. Zij werkt mee aan de European Values Study.

Inge Sieben is universitair hoofddocent Sociologie aan Tilburg University. Zij doet onderzoek naar waardenverandering in Europa. Ze is coauteur van de Atlas of European Values en was coördinator van het Erasmus+ project European Values in Education.

Doelgroep: alle niveaus

Luuk Kampman (SLO) Han Noordink en leden Vakvernieuwingscommissie Maatschappijleer

De vernieuwde examenprogramma’s Maatschappijleer voor alle schoolsoorten en leerwegen zijn in concept gereed. Afgelopen najaar heeft het ministerie van OCW deze programma’s gepubliceerd en in het nieuwe schooljaar zullen ze in de praktijk worden beproefd op verschillende scholen.

In deze workshop hoor je wat er veranderd is. Burgerschap krijgt een nog stevigere plek in het vak met het accent op diversiteit en democratie. De aanpak is daarnaast niet alleen gericht op het bevorderen van kennis, inzicht en vaardigheden, maar ook op bijvoorbeeld het nemen van verantwoordelijkheid. Ook is er aandacht voor aspecten van digitale geletterdheid: hoe gaan we om met betrouwbaarheid van informatie, de invloed van platformmedia, artificiële intelligentie en technologische ontwikkelingen? En hoe zit het met de zogenaamde ervaringsdoelen die vooral bij maatschappijleer zo relevant zijn?

Doelgroep: vo

Workshop: Van Theorie naar Praktijk – Kwalificatie-eisen burgerschap in het MBO

Wouter van der Horst (Expertisepunt Burgerschap),  Jaap van Gils (Beleidsmedewerker Burgerschap, Techniek College Rotterdam), Anita de Moor (beleidsadviseur MBO raad) en Marijn Wiersema (Grafisch Lyceum Utrecht) 

IIn deze interactieve workshop nemen we je mee in de nieuwste ontwikkelingen rondom de kwalificatie-eisen voor burgerschap in het mbo. Samen verkennen we hoe de theorie aansluit op de praktijk en welke keuzes er zijn gemaakt door verenigingen en experts in het veld.

We starten met een overzicht vanuit de MBO raad: wat is de stand van zaken rondom burgerschap mbo? Vervolgens geeft Wouter van den Horst inzicht in de stappen die ‘de schrijfgroep’ -die de kwalificaties meer tastbaar maken- momenteel zet: hoe ziet de toekomst eruit voor burgerschapsvorming in het mbo?

Daarnaast hoor je van mbo-scholen die al aan de slag zijn met het implementeren van de nieuwe kwalificaties. Hoe geven zij vorm aan burgerschap in hun onderwijs, en wat kun jij daarvan leren voor jouw eigen lespraktijk?

De workshop eindigt met een praktische sessie, waarin je zelf aan de slag gaat met een concreet stappenplan voor burgerschap op jouw school.

Doelgroep: mbo

Workshop: Toekomst denken en doen

Rudolf Kampers

In gesprekken over de toekomst onderzoeken leerlingen hun eigen en elkaars waarden, verlangens, handelingsperspectieven en (on)gewenste toekomstscenario’s, zoekend naar wijsheid. Ze leren over (on)gewenste maatschappelijke ontwikkelingen en welke invloed ze daarop kunnen hebben. Ze leren ‘wat hen te doen staat’ om richting te geven en bij te dragen aan een goed en betekenisvol leven. Zodoende kunnen gesprekken over de toekomst leerlingen zin en hoop geven.

In deze workshop leer je hoe je leerlingen daarbij kunt begeleiden, bijvoorbeeld met vragen als ‘Waar en hoe wil je wonen over tien jaar? Waar studeer je dan? Voor wie werk je dan? Onder welke omstandigheden?’. Verder leer je hoe je ze in kleine groepjes, in een ‘jongerenberaad’, kunt begeleiden in het denken over de toekomst rondom één thema. Tenslotte leer je wat ze kunnen doen met de opbrengsten van die denkprocessen. Gezien de talloze uitdagingen – sociaal, politiek, economisch, ecologisch, demografisch, technologisch – is toekomstdenken & -doen in het onderwijs geen luxe, maar een keiharde noodzaak.

Rudolf Kampers leidt o.a. (cursussen in) socratische gesprekken en faciliteert bijeenkomsten in toekomstdenken & -doen, vanuit de maatschap Leren Filosoferen en vanuit Counterphase Foundation. Hij is daarnaast lerarenopleider aan de Thomas More Hogeschool in Rotterdam (pabo) en werkte als docent maatschappijleer en filosofie in het vo.

Doelgroep: alle niveaus

Workshop: Wat zou jij beslissen?

Pascal Bobbe (Nederlands Veteranen Instituut)

‘Wat zou jij Beslissen’ is het veelzijdige dilemmaprogramma van ‘Veteraan in de Klas’. Het dilemmaprogramma is een interactieve en kant-en-klare les die leerlingen laat stilstaan bij waarom ze bepaalde keuzes maken en wat de gevolgen zijn van hun beslissingen. In het programma word je meegenomen naar het Apeldoorn in de Tweede Wereldoorlog. Daar wordt Jonas geconfronteerd met problemen en moeilijke situaties die betrekking hebben op onzekerheid, veiligheid, vertrouwen en loyaliteit. Situaties die ter plekke om een oplossing vragen. Er moeten dus moeilijke beslissingen worden genomen die soms verstrekkende gevolgen hebben voor Jonas en anderen. Door onder begeleiding van een docent of gastspreker het dilemmaprogramma te doorlopen, ervaren leerlingen wat het verschil is tussen (morele) dilemma’s in theorie en in de praktijk in een historische context.

Doelgroep: alle niveaus

Workshop: Raadkamerspel, hoe beoordeelt de Hoge Raad een zaak?

Hoge Raad der Nederlanden

De Hoge Raad beoordeelt rechtszaken die eerder bij de rechtbank en het gerechtshof geweest zijn. Hoe werkt dat? In een raadkamerspel spelen de deelnemers onder leiding van twee raadsheren een echte zaak na. Je leert hoe de Hoge Raad werkt en hoe je een zaak kunt beoordelen. 

Let op: Dit is niet op locatie bij de Hoge Raad. Wil je daarheen? Kies dan de excursie naar de Hoge Raad. 

Doelgroep: havo & vwo

Workshop: Leerlingen aan het denken zetten bij maatschappijvakken

Flemming van de Graaf & Lennart Schra

Als docent probeer je leerlingen op verschillende manieren aan het denken te zetten. In deze workshop geven we jullie praktische handvatten om leerlingen dieper te laten nadenken. In het eerste gedeelte focussen we ons op het ontwerpen en inzetten van denkstellingen voor je volgende les. Daarna gaan we ervaren hoe het is om met behulp van verticale wisborden leerlingen dieper te laten nadenken over complexe vraagstukken.

Doelgroep: alle niveaus

Workshop: Dialoog+, structureel aandacht voor dialoog in de klas

Yaël Weening 

Hoe ben jij omgegaan met de verkiezingsuitslag de dag nadat je weer voor de klas stond? Blijven jouw leerlingen doorvragen over jouw visie op het Gaza-conflict? Merk je dat het lastig is om deze kansen voor gesprekken over controversiële vraagstukken volledig te benutten, of voel je dat je nog wat extra zelfvertrouwen kunt gebruiken?

Deze workshop biedt een inkijk in de eerste inzichten van het onderzoeksproject Dialoog+. We reiken onze eerste bevindingen aan als praktische handvatten voor het voeren van gesprekken over controversiële vraagstukken in de klas.

Yaël Weening is promovendus bij het lectoraat Burgerschapsonderwijs van de Hogeschool van Amsterdam en gaf als opgeleid docent maatschappijleer jarenlang les in burgerschap in het mbo.

Doelgroep: alle niveaus

Workshop: Democratie en jij

Roald Bakker en Noelle Beerepoot (Anne Frank Stichting)

De democratie staat wereldwijd onder druk, ook in Nederland. Om maatschappelijke problemen aan te pakken lonken kortere routes om democratische procedures te omzeilen. Uit recent onderzoek Democratisch bewustzijn in Nederland blijkt dat steun voor de democratie onder jongeren groot is, maar niet altijd onvoorwaardelijk. Zo zien sommige jongeren bijvoorbeeld grondrechten voornamelijk vanuit een ‘ik-perspectief’; als een recht ‘van mij’ en niet zozeer als een recht van de ander of van alle burgers.  

Tijdens deze workshop ga je aan de slag met nieuw lesmateriaal dat de Anne Frank Stichting het afgelopen jaar heeft ontwikkeld op het thema democratie. Het materiaal zet leerlingen en studenten aan het denken over de meerwaarde van een democratie en de kwetsbaarheid. En het onderzoekt wat zij als jongere in hun dagelijks leven zelf kan doen om het verschil te kunnen maken. 

Doelgroep: alle niveaus

Informatiesessie over asiel en migratie vanuit het perspectief van de IND

Immigratie- en naturalisatiedienst

Asiel en migratie staan volop in de politieke aandacht. Ook in de klas, bij het bespreken van de actualiteit, kunnen deze onderwerpen veel aan bod komen. Wil je met meer achtergrondkennis de soms lastige gesprekken hierover aan kunnen gaan in je klas? Meld je dan aan voor deze informatiesessie met medewerkers van de Immigratie- en naturalisatiedienst (IND), waarbij ook voldoende ruimte is voor jullie vragen. 

De IND beoordeelt alle verzoeken van mensen die in Nederland willen verblijven. Het kan dan gaan om mensen die asiel zoeken, omdat ze vluchten voor vervolging of geweld in hun eigen land. 

Doelgroep: alle niveaus

Excursie: Hoge Raad der Nederlanden

Veel van hoe we in dit land willen samenleven, hebben we vastgelegd in het recht, in de vorm van wetten en regels. Maar het recht is niet statisch, het beweegt mee met de samenleving waarin steeds weer nieuwe ontwikkelingen zijn. Dat gaat niet vanzelf. Waar de wet geen uitsluitsel geeft, beslissen rechters welke kant het recht opgaat. Heeft de Hoge Raad gesproken, dan is dat het definitieve oordeel. Niet alleen in die ene zaak waarin de Hoge Raad heeft beslist, maar in alle toekomstige, soortgelijke zaken. Kom binnen bij de Hoge Raad en krijg inzicht in de manier waarop raadsheren deze belangrijke taak vervullen. 

Belangrijk: Neem je identiteitsbewijs mee tijdens deze excursie! 

Doelgroep: alle niveaus

Excursie: Vadercentrum Adam

Bilal Sahin

Vadercentrum Adam in Laak is een plek om aan de slag te gaan en om te ontspannen. Het Vadercentrum biedt mannen en vrouwen (jong en oud) in achterstandssituaties tal van mogelijkheden om zich te ontwikkelen en hun maatschappelijke positie te versterken. In het Vadercentrum krijgen bezoekers de mogelijkheid om zich te ontwikkelen met het volgen van cursussen, door vrijwilligerswerk te doen en door met elkaar in dialoog te gaan.

Ga op bezoek bij deze belangrijke organisatie en ontdek waarom het Vadercentrum in 2023 een Appeltje van Oranje won als belangrijke ‘bruggenbouwer in de buurt’.

Let op: We gaan hiernaartoe op de fiets (wij zorgen voor fietsen).

Doelgroep: alle niveaus