Huis voor democratie en rechtsstaat

FAQ: bezoek aan ProDemos Den Haag (voor scholen)

Bekijk hier de veel gestelde vragen (met antwoorden) over de programma's voor scholen in den Haag.

Waar beginnen de rondleidingen? 
De rondleidingen beginnen in het Bezoekerscentrum van ProDemos: 
Hofweg 1 
2511 AA Den Haag 
Tel. 070-7570200 

Dit is naast café Dudok.
Tenzij in de bevestigingsmails anders staat aangegeven in verband met corona. 

Waar kan ik parkeren? 
De garages Plein, Grote Markt, Malieveld, Muzeplein, Toernooiveld liggen allemaal op loopafstand van het bezoekerscentrum van ProDemos.  
Bezoekers kunnen wel voor de deur afgezet en opgehaald worden, alleen is het niet mogelijk daar de auto of bus te parkeren.  

Hoeveel begeleiders mogen ermee? 
Ten tijde van corona 1 begeleider per groep/klas.
In de normale situatie maximaal 2 begeleiders per groep/klas.  

Ik wil graag een extra begeleider meenemen, mag dat? 
Ten tijde van corona kan er voor het speciaal onderwijs onder bepaalde omstandigheden een uitzondering worden gemaakt. Neem hiervoor telefonisch contact met ons op via 070 – 757 0200. 
Onder normale omstandigheden zijn 2 begeleiders (plus onze begeleider) voldoende, is onze ervaring.    

Hoeveel leerlingen mogen er komen per programma?
Regulier onderwijs: normaal minimaal 10 en maximaal 32, maar i.v.m. corona zijn de aantallen gewijzigd: min. 10 en max. 15 leerlingen t/m 17 jaar.
Speciaal onderwijs: normaal minimaal 10 en maximaal 20, maar i.v.m. corona zijn de aantallen gewijzigd: min. 10 en max. 15 leerlingen t/m 17 jaar.

Waar vind ik informatie ter voorbereiding op het bezoek aan Politiek Den Haag? 
Zie onze webpagina ‘Goed voorbereid naar Den Haag‘. Op deze pagina vindt u alle informatie m.b.t. vervoer, het programma etc.   

Mogen groepen van verschillend niveau bij elkaar in één programma? 
Nee, dit is niet de bedoeling omdat deze niveaus te ver uit elkaar liggen. Het wordt dan voor de leerlingen geen volwaardig programma.  

Kunnen programma’s gecombineerd worden met bijvoorbeeld het Mauritshuis? 
ProDemos biedt geen gecombineerde programma’s aan met het Mauritshuis, Gevangenpoort of Angstfabriek. Indien gewenst moet u zelf contact opnemen met genoemde instellingen. Bij de boeking van een programma kunt u wel aangeven of u informatie van één van deze instellingen wilt ontvangen.    

Kunnen schoolprogramma’s worden ingekort? 
Nee, start- en eindtijden kunnen niet worden aangepast.   

Is er een programma voor niet-Nederlandssprekende scholieren?
Nee, wij bieden geen Engelstalig programma aan voor scholieren. Wel is het mogelijk om via ons bezoekerscentrum (betaald) een Engelstalige rondleiding te boeken. 

Kan een docent een ander programma boeken wanneer alles voor bijvoorbeeld het niveau vmbo al is volgeboekt?
Omdat er te veel niveauverschil tussen de programma’s zit, is dit helaas niet mogelijk. Een alternatief is ons aanbod op gemeentehuis, provinciehuis, rechtbank, of op school. Kijk daarvoor op de betreffende locaties via prodemos.nl/programmas U kunt natuurlijk ook via ons reserveringssysteem kijken of er programma’s geannuleerd worden. 

Kan ik het dagprogramma toegestuurd krijgen zodat ik weet hoe de dag bij ProDemos er uit ziet? 
Nee dit is helaas niet mogelijk. Het precieze programma wordt op de dag van het bezoek bekendgemaakt.   

Mag er gefilmd of gefotografeerd worden? 
Het is in de gebouwen van Ridderzaal, Eerste Kamer en Tweede kamer niet toegestaan om foto’s te maken (ook niet met een mobiele telefoon).    

Wat gebeurt er tijdens de renovatie?
Tijdens de renovatie gaan onze programma’s gewoon door op de nieuwe locaties van de Eerste & Tweede Kamer.  

Zijn de gebouwen rolstoelvriendelijk? 
De Eerste & Tweede Kamer beschikken over een lift en zijn rolstoeltoegankelijk. De Ridderzaal en daarbij de filmzaal is niet toegankelijk voor mensen die slecht ter been zijn of in een rolstoel zitten. 

Is er een rolstoel beschikbaar?
Ja, wij hebben één rolstoel beschikbaar in ons bezoekerscentrum. Dit moet wel vooraf bij ons bekend gemaakt worden, zodat wij kunnen doorgeven om welke school/klas en programma het gaat. 

Hoe kan ik als school een programma reserveren?
Kijk via de keuzehulp of via prodemos.nl/programmas welk programma het meest geschikt is voor jouw groep. 
Vervolgens kun je dit programma via de boekingsknop (of direct in het reserveringssysteem) reserveren. Je moet als docent eerst een account aanmaken (als deze nog niet bestaat):

  • Zoek allereerst op of er al een account is voor jouw school
  • Voeg dan jouw docentaccount toe aan dit schoolaccount 
  • Is er nog helemaal geen account, dan kun je een docentaccount voor een nieuwe school aanvragen via “Registreer mijn school” . 

Hoe maak ik als docent een account aan? 

  • Linksonder in het reserveringssysteem kun je je aanmelden als docent en/of de koppeling maken met de school. (Is de school bij ProDemos onbekend, dan eerst een schoolaccount aanmaken en vervolgens de docent/koppeling maken). 
  • Daarna kun je in het reserveringssysteem een boeking doen. Het is belangrijk dat je alles volledig invult. Bij het veld ‘opmerking’ kun je extra informatie toevoegen, bijvoorbeeld dat je voor die reservering een rolstoel nodig hebt voor een leerling.  
  • Ook kun je bij het groene gedeelte aanvinken dat je informatie wilt ontvangen van bijvoorbeeld het Mauritshuis.  
  • Vergeet tot slot niet om de gegevens op te slaan!

 De naam van de school is gewijzigd, hoe kan ik deze veranderen? 
Het is niet mogelijk zelf de naam van de school te wijzigen in je account. Je kunt hiervoor een mail sturen naar: planningbinnenhof@prodemos.nl met daarin de oude en nieuwe gegevens van de school. 

Wat ontvang ik na een reservering? 

  • Direct na de aanvraag ontvang je een bevestiging van de aanvraag 
  • Na goedkeuring ontvang je (meestal binnen 5 werkdagen) een bevestiging van de reservering. 
  • 8 weken vóór de gereserveerde datum krijg je een herinnering. Tot zes weken voor de gereserveerde datum kun je nog kosteloos annuleren.  

Docent heeft een reservering gemaakt en geen bevestiging ontvangen? 
Na iedere reservering wordt er direct een bevestiging verstuurd via e-mail. Heb je deze niet ontvangen, dan is de aanvraag niet goed binnengekomen en moet je opnieuw een reservering maken. (Kijk voor de zekerheid natuurlijk eerst ook in de spambox van je mailprogramma. Mocht de mail daarin zijn gekomen, zorg dan dat je in je mailprogramma aangeeft dat ons mailadres vertrouwd is.)   

Mijn reservering is niet zichtbaar in het reserveringssysteem, hoe kan dat? 

  • Wanneer je jouw reservering niet kunt terugvinden in het systeem, dan kan het zijn dat jouw school meerdere accounts heeft.  
  • Alleen degene die het specifieke programma heeft gereserveerd, kan dit zien via zijn/haar account.  
  • Ook een docent kan meerdere accounts hebben, met verschillende e-mailadressen. Je kunt zien met welk account je bent ingelogd.   

Zie je geen reservering, dan kan het dus zijn dat je in het verkeerde account bent ingelogd. Boven in het scherm staat bij welke schoolnaam er is ingelogd. Bij meerdere accounts staat boven in het scherm een opsomming van alle accounts onder elkaar vermeld.   

Er kunnen ook andere redenen zijn waarom je de reservering niet ziet. Neem telefonisch contact met ons op via telefoonnummer: 070 – 757 0200, dan kijken wij met je mee.   

Wat als ik niet kan inloggen? 

Als je zelf een account hebt, kun je via het reserveringssysteem een nieuw wachtwoord aanvragen. 
Als je geen account hebt en de reservering door een andere docent is gedaan, dan moet je die andere docent vragen om in te loggen (of zijn/haar inloggegevens opvragen zodat je met die gegevens kunt inloggen).   

Kan een programma geannuleerd worden? 
Tot 6 weken (30 werkdagen) voor aanvang kan een programma kosteloos geannuleerd worden via e-mail: planningbinnenhof@prodemos.nl.
Let op: telefonisch annuleren is niet mogelijk! 

Binnen 6 weken (30 werkdagen) voor aanvang worden er kosten in rekening gebracht. De kosten zijn €50,– per uur met een maximum van €300,– per programma. 
Bijvoorbeeld: bij een dagprogramma van 6 uur zijn de kosten € 300,– Heb je voor 4 klassen gereserveerd, dan zijn de kosten: 4 x € 300,– = € 1200,–   

Kan een programma worden verplaatst naar een andere datum? 
Tot 6 weken (30 werkdagen) voor aanvang kun je een programma kosteloos verplaatsen.  Binnen 6 weken worden er kosten berekend, namelijk €50,– per uur met een maximum van € 300,– per dagprogramma per groep/klas. 

Als je de datum wilt veranderen, stuur dan een mail met de juiste gegevens sturen naar: planningbinnenhof@prodemos.nl en meld dat je de desbetreffende reservering wilt annuleren. Vervolgens reserveer je zelf via het reserveringssysteem weer een nieuwe datum.   

Waar vind ik de algemene voorwaarden? 
Onze algemene voorwaarden staan op prodemos.nl/Over-ProDemos/Algemene-voorwaarden

Moeten alle leerlingen apart aangemeld worden voor de Tweede Kamer? 
Voor een bezoek aan de Tweede Kamer geldt inderdaad een aanmeld- en identificatieplicht voor iedere bezoeker. Zonder aanmelding vooraf en een geldig ID-bewijs kun je de Tweede Kamer niet bezoeken. Lees hoe dit werkt voor schoolklassen: aanmeldplicht Tweede Kamer voor schoolklassen.

Van iedere leerling dient de naam, voorletters en geboortedatum te worden ingevuld. Deze moeten overeenkomen met het legitimatiebewijs. (Voor leerlingen t/m 13 jaar is er geen legitimatieplicht).  

Krijgen wij reiskosten vergoed en hoe werkt dit?  
Er geldt een reiskostenregeling uitsluitend voor scholen voor voortgezet onderwijs in Nederland. Hieronder vallen: voortgezet speciaal onderwijs, praktijkonderwijs, vmbo, havo en vwo. 

  • Deze regeling geldt uitsluitend voor groepstickets tijdens daluren per trein (NS) of ingehuurde bus vanaf 15 personen
  • Voor de reiskostenregeling geldt een minimumafstand van 15 km volgens de kortste route (in kilometers/enkele reis). 
  • De aanvraag hiervoor kun je vanaf 1 dag en binnen één maand na het bezoek bij ProDemos indienen. Zie voor meer informatie op prodemos.nl/reiskostenregeling

Hoe werkt het als ik een reiskostendeclaratie wil indienen?

  • Je ontvangt een unieke aanvraaglink om door te sturen naar de financiële administratie van de school, zodat deze de aanvraag kan indienen. 
  • De aanvraag reiskostenvergoeding kan 1 dag na en binnen 1 maand het bezoek bij ProDemos ingediend worden. 
  • De aanvraag wordt alleen in behandeling genomen als de originele factuur/rekening/nota erbij zit. Deze moet digitaal geüpload worden. Een scan of foto van de originele factuur of groepsticket volstaat. Vraag dus een digitale factuur (pdf) aan bij de vervoerder of maak zelf een scan of foto van de factuur of groepsticket. 
  • De vergoeding wordt alleen overgemaakt naar een bankrekening op naam van de desbetreffende school. Dus niet naar privé-rekeningen van docenten.  

Wij willen graag zelf een spreker van een politieke partij inplannen in een programma, kan dat? 
Dit is zeker mogelijk. Neem hiervoor telefonisch contact met ons op via: 070-7570200 of stuur een e-mail naar: planningbinnenhof@prodemos.nl 

Hebben jullie een speciaal aanbod voor nieuwe Nederlanders? 
Ja, we hebben een speciaal programma “Politiek voor Nieuwe Nederlanders”. Meer informatie over dit programma vind je op deze webpagina

Coronamelding

Ons bezoekerscentrum en Fort de Bilt zijn open, en we voeren programma's uit in het land voor vmbo en havo/vwo.
Bekijk het laatste coronanieuws