Meestgestelde vragen
1. Waar beginnen de programma’s ?
De educatieve programma’s in politiek Den Haag kunnen op twee locaties starten bij ProDemos:
- Hofweg 1
2511 AA Den Haag
(De ingang bevindt zich rechts naast café Dudok)
OF - ProDemos Studio’s
Anna van Buerenplein 2
2595 DA Den Haag
(De locatie zit in het gebouw New Babylon, naast het DE Café)
2. Waar kan ik parkeren?
De garages Plein, Grote Markt, Malieveld, Muzeplein, Toernooiveld liggen allemaal op loopafstand van de locatie aan de Hofweg. Onder het gebouw New Babylon bevindt zich een parkeergarage. In verband met de renovatie van het Binnenhof is het zeer lastig voor bussen om naar de Hofweg te komen om leerlingen/studenten uit te laten stappen. We raden je daarom aan om met de bus naar de Prinsessegracht 4 te gaan. Hier zijn ook langparkeerplaatsen voor bussen. Begint je programma bij New Babylon? Dan kunnen de leerlingen worden afgezet bij de speciale ‘ProDemos-bushalte’ bij het busplatform van Den Haag CS.
3. Zijn er kosten verbonden aan de programma’s op school?
Nee, onze programma’s zijn gratis. Er worden alleen kosten berekend bij annulering binnen zes weken voor de geplande datum.
4. Hoeveel begeleiders mogen ermee?
Maximaal 2 begeleiders per groep/klas waarvan minimaal 1 docent de leerlingen kent. Een stagiair mag ook mee als begeleider onder voorwaarden dat er ook minimaal één docent meegaat die de leerlingen kent.
5. Wij zijn afhankelijk van ouders die de leerlingen naar Den Haag vervoeren, mogen zij ook mee als begeleiding?
Nee, in principe mogen alleen docenten met de groep mee (maximaal twee per groep).
6. Hoeveel leerlingen mogen er komen per programma?
Regulier onderwijs: minimaal 10 en maximaal 32
Speciaal onderwijs: minimaal 10 en maximaal 20
7. Waar vind ik informatie ter voorbereiding op het bezoek aan Politiek Den Haag?
Zie onze webpagina ‘Goed voorbereid naar Den Haag‘. Op deze pagina vind je alle informatie m.b.t. vervoer, het programma etc.
8. Mogen groepen van verschillend niveau bij elkaar in één programma?
Nee, dit is niet de bedoeling omdat deze niveaus te ver uit elkaar liggen. Het wordt dan voor de leerlingen geen volwaardig programma.
9. Kunnen programma’s gecombineerd worden met bijvoorbeeld het Mauritshuis?
ProDemos biedt geen gecombineerde programma’s aan met het Mauritshuis, Gevangenpoort of Angstfabriek. Indien gewenst moet je zelf contact opnemen met genoemde instellingen.
10. Kunnen schoolprogramma’s worden ingekort?
Nee, start- en eindtijden kunnen niet worden aangepast. Door later te beginnen of eerder op te houden met het programma missen leerlingen een deel van de educatieve invulling van het programma of het bezoek aan het Tweede Kamergebouw.
11. Is er een programma voor niet-Nederlandssprekende scholieren?
Nee, wij bieden geen Engelstalig programma aan voor scholieren. Wel is het mogelijk om via ons bezoekerscentrum (betaald) een Engelstalige rondleiding te boeken.
12. Kan ik het dagprogramma toegestuurd krijgen zodat ik weet hoe de dag bij ProDemos er uit ziet?
Nee dit is helaas niet mogelijk. Het precieze programma wordt op de dag van het bezoek bekendgemaakt.
13. Mag er gefilmd of gefotografeerd worden?
Het is in de gebouwen van de Eerste Kamer en Tweede Kamer niet toegestaan om foto’s te maken (ook niet met een mobiele telefoon).
14. Wat gebeurt er tijdens de renovatie?
Ook tijdens de renovatie gaan de programma’s van ProDemos door. We nemen klassen dan mee naar de tijdelijke onderkomens van de Tweede – en soms ook Eerste – Kamer. Dit betekent dat er wellicht ietsje meer moet worden gelopen tijdens de programma’s, maar om de wandeling van het ProDemosgebouw naar de tijdelijk tweede Kamer leuk én educatief te maken hebben we een speciale GPS-speurtocht ontwikkeld: de Grondwetloop.
15. Zijn de gebouwen rolstoelvriendelijk?
De Eerste en Tweede Kamer beschikken over een lift en zijn rolstoeltoegankelijk.
16. Is er een rolstoel beschikbaar?
Ja, wij hebben één rolstoel beschikbaar in ons bezoekerscentrum aan de Hofweg. Ook hebben wij één rolstoel beschikbaar bij onze locatie in New Babylon. Dit moet wel vooraf bij ons bekend gemaakt worden, zodat wij kunnen doorgeven om welke school/klas en programma het gaat.
17. Mag ik een blindengeleidehond of andere hulphond meenemen?
Een hulphond of blindengeleidenhond mag altijd mee, maar kondig dat wel van tevoren bij ons aan, zodat we de Kamer kunnen inlichten.
18. Hoe kan ik als school een programma reserveren?
Je moet als docent eerst een account aanmaken in ons reserveringssysteem (als je dat nog niet hebt):
- Zoek via de knop ‘Kies je school’ in ons reserveringssysteem eerst naar jouw school en log in met de gegevens die je ook op school gebruikt.
- Als je jouw school niet kunt vinden in de lijst, kun je handmatig een account aanmaken.
- Je zult in de toekomst altijd inloggen op de manier waarmee je je account hebt aangemaakt: via Entree gaat dat dus via het linker, blauwe vlak en bij handmatig aangemaakte accounts via het rechter, witte gedeelte van ons reserveringssysteem.
Gelukt? Nu kun je via de keuzehulp of via prodemos.nl/programmas kijken welk programma het meest geschikt is voor jouw groep. Vervolgens kun je dit programma via de boekingsknop (of direct in het reserveringssysteem) reserveren.
19. De naam van de school is gewijzigd, hoe kan ik deze veranderen?
- Als je een handmatig aangemaakt account hebt, kun je de naam van je school wijzigen door in je account te klikken op ‘Mijn organisatie’.
- Als je een account via Entree hebt, wordt de naamswijziging van je school automatisch doorgevoerd bij een update door Entree.
20. Wat ontvang ik na een reservering?
- Direct na de aanvraag ontvang je een bevestiging van de aanvraag
- Na goedkeuring ontvang je (meestal binnen 5 werkdagen) een bevestiging van de reservering.
- 8 weken vóór de gereserveerde datum krijg je een herinnering. Tot zes weken voor de gereserveerde datum kun je nog kosteloos annuleren.
21. Ik heb als docent een reservering gemaakt en geen bevestiging ontvangen?
Na iedere reservering wordt er direct een bevestiging verstuurd via e-mail. Heb je deze niet ontvangen, dan is de aanvraag niet goed binnengekomen en moet je opnieuw een reservering maken. (Kijk voor de zekerheid natuurlijk eerst ook in de spambox van je mailprogramma. Mocht de mail daarin zijn gekomen, zorg dan dat je in je mailprogramma aangeeft dat ons mailadres vertrouwd is.)
22. Mijn reservering is niet zichtbaar in het reserveringssysteem, hoe kan dat?
Het is mogelijk dat je (per ongeluk) meerdere accounts hebt in ons reserveringssysteem doordat je bijvoorbeeld gebruik hebt gemaakt van verschillende e-mailadressen. Probeer eerst te kijken met welk account je bent ingelogd. Als je in je account klikt op ‘Mijn profiel’, kun je zien met welk e-mailadres je bent ingelogd. Zie je geen reservering? Dan kan het zijn dat je in het verkeerde account bent ingelogd. Probeer dan in te loggen bij het juiste account.
Er kunnen ook andere redenen zijn waarom je de reservering niet ziet. Neem contact met ons op via info@prodemos.nl of via 070 – 757 0200, dan kijken wij met je mee.
23. Wat als ik niet kan inloggen?
- Als je een handmatig aangemaakt account hebt, kun je via ‘Wachtwoord vergeten’ een nieuw wachtwoord instellen.
- Als je een account via Entree hebt, log je in met de gegevens die je ook gebruikt om in te loggen in je schoolsysteem. Daarom raden we je aan eerst contact op te nemen met de ICT-afdeling van je school, om te vragen of daar veranderingen zijn doorgevoerd waardoor je inloggegevens nu niet meer werken. Als het daar niet opgelost kan worden, neem dan contact met ons op via info@prodemos.nl of via 070 – 757 0200, dan kijken wij met je mee.
24. Kan een programma geannuleerd worden?
Tot 6 weken (30 werkdagen) voor aanvang kan een programma kosteloos geannuleerd worden via e-mail: planning@prodemos.nl.
Let op: telefonisch annuleren is niet mogelijk!
Binnen 6 weken (30 werkdagen) voor aanvang worden er kosten in rekening gebracht. De kosten zijn €50,– per uur met een minimum van €150,– en een maximum van €300,– per programma.
Voorbeeld: bij een dagprogramma van 6 uur zijn de kosten € 300,– Heb je voor 4 klassen gereserveerd, dan zijn de kosten: 4 x € 300,– = € 1200,–
25. Kan een programma worden verplaatst naar een andere datum?
Programma’s kunnen niet worden verplaatst. Wel is het mogelijk een gereserveerd programma te annuleren (let op de hierboven vermelde annuleringskosten) en een nieuw programma te reserveren. Kijk eerst in ons reserveringssysteem of het programma dat je wilt boeken nog beschikbaar is. Annuleringen moeten altijd schriftelijk doorgegeven worden via planning@prodemos.nl.
26. Waar vind ik de algemene voorwaarden?
Onze algemene voorwaarden vind je hier.
27. Moeten alle leerlingen apart aangemeld worden voor de Tweede Kamer?
Voor een bezoek aan de Tweede Kamer geldt inderdaad een aanmeld- en identificatieplicht voor iedere bezoeker. Zonder aanmelding vooraf en een geldig ID-bewijs kun je de Tweede Kamer niet bezoeken. Lees hoe dit werkt voor schoolklassen: aanmeldplicht Tweede Kamer voor schoolklassen.
Van iedere leerling dient de naam te worden ingevuld. Deze moeten overeenkomen met het legitimatiebewijs. (Voor leerlingen t/m 13 jaar is er geen legitimatieplicht).
28. Krijgen wij reiskosten vergoed en hoe werkt dit?
Er geldt een reiskostenregeling uitsluitend voor scholen voor voortgezet onderwijs in Nederland. Hieronder vallen: voortgezet speciaal onderwijs, praktijkonderwijs, vmbo, havo en vwo.
- De regeling geldt uitsluitend voor groepsvervoer. Onder groepsvervoer verstaan wij vervoer per trein, metro of ingehuurde bus vanaf 10 reizigers. Voor het OV mag er zowel gebruik worden gemaakt van groepstickets (aanbevolen) als van losse tickets.
- Voor de reiskostenregeling geldt een minimumafstand van 15 km volgens de kortste route (in kilometers/enkele reis).
- Enkel vervoer naar onze educatieve programma’s in Den Haag komt in aanmerking voor een tegemoetkoming.
- De aanvraag hiervoor kun je vanaf 1 dag en binnen één maand na het bezoek bij ProDemos indienen. Zie voor meer informatie op prodemos.nl/reiskostenregeling.
29. Hoe werkt het als ik een reiskostendeclaratie wil indienen?
- De aanvraag reiskostenvergoeding kan 1 dag na het bezoek bij ProDemos ingediend worden. Je hebt daarna 1 maand de tijd om de aanvraag af te handelen.
- Ga in je account naar het tabblad ‘Declaraties’, naast het tabblad ‘Reserveringen’, of naar ‘Mijn Declaraties’, onder ‘Mijn ProDemos’. Je kunt de declaratie ook indienen door naar de reservering van het programma zelf te gaan. Daar verschijnt ook de optie om te declareren.
- Als je de declaratie wilt laten indienen door de financiële administratie van de school, kun je aan het begin van het declaratieproces een link opvragen die naar de administratie gestuurd kan worden.
- De aanvraag wordt alleen in behandeling genomen als de originele factuur/rekening/nota erbij zit. Deze moet digitaal geüpload worden. Een scan of foto van de originele factuur of groepsticket volstaat. Vraag dus een digitale factuur (pdf) aan bij de vervoerder of maak zelf een scan of foto van de factuur of groepsticket.
- De vergoeding wordt alleen overgemaakt naar een bankrekening op naam van de desbetreffende school. Dus niet naar privérekeningen van docenten.
30. Wij willen graag zelf een spreker van een politieke partij inplannen in een programma, kan dat?
Je kunt zelf een ontmoeting met een spreker regelen, maar daarvoor kan geen tijd vrijgemaakt worden in het programma van ProDemos. De afspraak zal dus vóór of ná het programma moeten plaatsvinden.
31. Hebben jullie een speciaal aanbod voor nieuwe Nederlanders?
Ja, we hebben een speciaal programma “Politiek voor Nieuwe Nederlanders”. Meer informatie over dit programma vind je op deze webpagina.
32. Waarom is het belangrijk dat elke schoolklas naar het parlement gaat?
Het is de missie van ProDemos om uit te leggen wat de spelregels zijn van de democratie en rechtsstaat en te laten zien hoe mensen – jong en oud – zelf invloed uit kunnen oefenen in heel Nederland. Hoe eerder je daarmee begint, hoe beter. Onze democratie is niet vanzelfsprekend. Mensen worden niet als democraten geboren. ProDemos laat leerlingen daarom zelf ervaren hoe de democratie werkt met interactieve werkvormen en programma’s.
Toch nog vragen?
Voor andere vragen of problemen bij het doen van je aanvraag kun je contact met ons opnemen per mail via info@prodemos.nl, of per telefoon via 070 – 75 70 200.