Lezingen, workshops en excursies

Hieronder vind je het overzicht van lezingen, workshops en excursies tijdens de Docentendag 2026.

Hoofdlezing

David Van Reybrouck

David Van Reybrouck is een Belgische cultuurhistoricus en meermaals bekroonde schrijver. Sinds 1 april 2025 is hij Denker der Nederlanden en pleitbezorger van wat hij vérdenken noemt; een houding waarbij je kritiek durft te hebben en durft te twijfelen.

Foto: Frank Ruiter

Van Reybrouck bepleit al jaren dat ons democratische systeem aan vernieuwing toe is en dat burgers meer zeggenschap zouden moeten krijgen. Hier schreef hij eerder de essays Pleidooi voor populisme (2011) en Tegen verkiezingen (2013) over. Want is het huidige systeem nog wel geschikt om grote maatschappelijke problemen op te lossen? En waarom zouden we dit systeem niet veranderen? In juli 2025 zei Van Reybrouck hierover in televisieprogramma Buitenhof: “Als we verdenken zien we eigenlijk dat we democratie al 200 jaar op dezelfde manier beoefenen, terwijl de maatschappelijke condities volkomen veranderd zijn. We rijden eigenlijk met een soort postkoets van Thorbecke op de snelweg.”

Keuzeronde 1 (12:00-13:15)

Kies uit een lezing, workshop of excursie.

Lezing: Extreem en radicaal rechts in Nederland: nog steeds relevant na de verkiezingen van 2025?

Prof. dr. Sarah de Lange

In de internationale media werd de verkiezingsuitslag van 2025 geïnterpreteerd als een overwinning van ‘het midden’ op het populisme of uiterst rechts. In deze lezing bespreekt Sarah de Lange waarom deze interpretatie van het verkiezingsuitslag onjuist is, en waarom uiterst rechts succesvoller en invloedrijker dan ooit is in de Nederlandse politiek. Ze kijkt hierbij niet alleen naar de oorzaken en gevolgen van het succes van uiterst rechts in het Nederlands parlement, maar geeft ook een analyse van de dynamiek die zich buiten het parlement heeft ontwikkeld, met gewelddadige demonstraties als gevolg. 

Sarah de Lange is als hoogleraar Nederlandse Politiek verbonden aan het Instituut Politieke Wetenschap aan de Universiteit Leiden.

Doelgroep: alle niveaus

Lezing: Ode aan verbinding

Amin Asad

In deze lezing neemt Asad docenten mee in de dagelijkse realiteit van het mbo én in de bredere uitdagingen die alle onderwijsprofessionals herkennen. Wat hebben jongeren vandaag écht nodig om tot leren te komen? Hoe creëren we een veilige, betekenisvolle leeromgeving, juist wanneer motivatie, weerbaarheid en aandacht steeds meer onder druk staan? Aan de hand van verhalen uit zijn eigen praktijk laat Asad zien hoe kleine, oprechte gebaren een groot verschil kunnen maken, in ieder type klaslokaal, bij elke leerling. De lezing biedt herkenning, praktische inzichten en vooral inspiratie om met hernieuwde energie het gesprek en de verbinding met studenten en leerlingen aan te gaan.

Amin Asad is spreker, auteur en ‘Docent van het Jaar’ 2021 aan de Hogeschool Utrecht met jarenlange ervaring in het onderwijs.

Doelgroep: alle niveaus

Lezing: Asiel en migratie vanuit het perspectief van de IND

Immigratie- en Naturalisatiedienst

Asiel en migratie staan volop in de politieke aandacht. Ook in de klas, bij het bespreken van de actualiteit, kunnen deze onderwerpen veel aan bod komen. Wil je met meer achtergrondkennis de soms lastige gesprekken hierover aan kunnen gaan in je klas? Meld je dan aan voor deze informatiesessie met medewerkers van de Immigratie- en naturalisatiedienst (IND), waarbij ook voldoende ruimte is voor jullie vragen.

De IND beoordeelt alle verzoeken van mensen die in Nederland willen verblijven. Het kan dan gaan om mensen die asiel zoeken, omdat ze vluchten voor vervolging of geweld in hun eigen land.

Doelgroep: alle niveaus

Workshop: Handvatten voor debatteren: Direct inzetbaar in de les

DebatUnie

In deze workshop behandelen we de volgende onderwerpen: 

  • Debatvormen voor in de les 
  • Hoe kan debat bijdragen aan burgerschapsonderwijs 
  • Echt leren argumenteren (versus de gangbare methode) 
  • Hoe start ik een debatclub? 
  • 5 valkuilen bij debat in de klas en hoe ze te ontwijken 

Doelgroep: docenten Maatschappijleer

Workshop: Dilemma’s en rechtvaardigheid

Koen Hoondert (Universiteit Utrecht)

In de nieuwe (concept) exameneisen maatschappijleer is het domein ‘Dilemma’s en rechtvaardigheid’ opgenomen. Leerlingen leren daarin dilemma’s waarbij rechtvaardigheid een rol speelt te onderzoeken en om te handelen in situaties waarin onrechtvaardigheid wordt ervaren. Hoe kun je onderwijs vormgeven dat deze doelen nastreeft? Hoe begeleid je zo’n proces als docent maatschappijleer? Hoe ga je zelf om met dilemma’s waarbij rechtvaardigheid een rol speelt? In deze workshop worden enkele voorbeelden gedeeld van nieuw materiaal over dilemma’s en rechtvaardigheid en gaan we aan de hand van wetenschappelijke inzichten aan de slag om zelf het nieuwe vak maatschappijleer vorm te geven.

Doelgroep: vo

Workshop: Burgerschapsspel Gelijkheid – Andere start, gelijke finish?

Devnet Land en Tom Dijkslag (Thorbecke Scholengemeenschap Zwolle)

Het Burgerschapsspel Gelijkheid laat VO-leerlingen ervaren hoe afkomst, uiterlijk, geld, schoolniveau, gezondheid en gender niet alleen kleuren wie je bent, maar ook je kansen in de maatschappij beïnvloeden. In de workshop nemen de ontwikkelaars Tom Dijkslag en Devnet Land je mee in de didactische opzet, wetenschappelijke onderbouwing en praktische én curriculaire inzet van het spel. Tijdens de workshop spelen we een verkorte ronde en ontdek je hoe het spel een grote VO-school in beweging kan brengen rond een van de democratische basiswaarden. 

Doelgroep: vo

Workshop: Dekoloniseren: hoe doe je dat?

Landelijk Steunpunt Gastsprekers

Van De Oost naar De West: door de dekolonisatie van Nederlands-Indië en de onafhankelijkheid van Indonesië kwam er een grote volksverhuizing op gang. Ron (Indo) en René (Moluks) weten uit eigen ervaring hoe dekolonisatie ‘voelt’. Wat gebeurde er met hun familie? Wat doet zoiets met je identiteit, want wie bén je nou eigenlijk? Hoe (ab)normaal is je leven als gedekoloniseerde Nederlander? In gesprek met Ron en René ontdek je hoe de huidige generatie omgaat met deze geschiedenis. Je ervaart hoe je de kracht van de gedekoloniseerde zélf als levende bron kunt inzetten voor je leerlingen. 

Doelgroep: alle niveaus

Workshop: Polarisatie en nepnieuws ontleden met Media Logica

Dr. Mariken van der Velden en dr. Ellen Droog (Vrije Universiteit Amsterdam)

In een wereld waarin informatie steeds sneller en emotioneler wordt gepresenteerd, raken jongeren gemakkelijk verstrikt in de dynamiek van polarisatie. Misinformatie speelt daarbij een belangrijke rol: onjuiste of misleidende informatie kan maatschappelijke tegenstellingen versterken en het publieke debat vertroebelen. In deze interactieve workshop maken we kennis met de VU-leerlijn Media-logica, en zoomen we specifiek in op de lessen Media & Polarisatie en Nepnieuws.

In de les Media & Polarisatie verkennen we samen hoe media bijdragen aan het verscherpen van tegenstellingen – en hoe leerlingen dat zelf kunnen leren herkennen, bevragen én nuanceren. In de les Nepnieuws leren leerlingen wat nepnieuws is, waarom het zo overtuigend werkt en wat helpt om de schade te beperken. Tijdens de workshop laten we zien hoe de didactische werkvormen uit de leerlijn (zoals frame-analyse, media-archetypes en debat-oefeningen) direct toepasbaar zijn in de klas. 

Doelgroep: vo (bovenbouw vwo)

Workshop: Begrenzen & uitnodigen

Machteld Nuiver en Jennifer Coevert (Bureau Common Ground)

Leerlingen hebben de behoefte om in gesprek te gaan over actuele en maatschappelijke onderwerpen. En dat is goed, want zo kunnen ze hun burgerschap ontwikkelen. Tegelijkertijd brengt het uitdagingen met zich mee. Hoe ga je om met extreme uitspraken of felle discussies, zonder dat de verbinding verloren gaat? In deze workshop oefenen we met gesprekstechnieken die helpen om grenzen te bewaken én ruimte te geven aan verschillende stemmen. Zo ga je naar huis met praktische manieren om gesprekken in jouw klas veilig en betekenisvol te begeleiden.

Doelgroep: vo

Workshop: Het nieuwe maatschappijleer in de praktijk

Lars van der Bruggen, Luuk Kampman en [docent] (SLO)

In deze workshop hoor je over de eerste indrukken van leerlingen, leraren en schoolleiders over het werken met de nieuwe conceptexamenprogramma’s maatschappijleer tijdens de Fase van Beproeven. Je gaat aan de slag met nieuwe lesmaterialen en gaat ook zelf lessen ontwikkelen op basis van het kaartspel van de nieuwe concept eindtermen. Met elkaar gaan we in gesprek over de bruikbaarheid en haalbaarheid van het nieuwe programma voor alle schoolsoorten.

Doelgroep: vo

Workshop: ‘De manosphere’ en ‘tradwives.’ Hoe gendernormen jouw leerlingen beïnvloeden en wat je daaraan kunt doen

Alliantie Worden Wie Je Bent

Wat is er aan de hand met jongeren? Online stromingen zoals de manosphere en tradwives – én de dagelijkse realiteit om hen heen – beïnvloeden hoe zij denken over genderrollen en wat zij als ‘normaal’ ervaren. Deze normen kleuren hun gedrag, hun keuzes en de sociale veiligheid in jouw klas. 

Wat kun je doen om stereotypen te doorbreken? Wat kun je doen om het gesprek op een veilige manier te voeren? In deze workshop leer je herkennen hoe (starre) gendernormen en stereotypen doorwerken – bij je leerlingen én bij jezelf – en krijg je handvatten om hiermee constructief om te gaan. 

Doelgroep: alle niveaus

Excursie: Rijksmuseum De Gevangenpoort

Een museumdocent neemt je mee voor een intrigerende rondleiding door het cellencomplex van de Gevangenpoort en vertelt over de humanisering van het strafrecht. In 1280 was de Gevangenpoort een van de poorten die toegang bood tot het Binnenhof. In de vijftiende eeuw werd de poort een gevangenis. Verdachten werden in de donkere en koude cellen opgesloten in afwachting van hun ondervraging en berechting. Dat kon soms maanden duren, maar gevangenhouding was tot de 17e eeuw geen strafmaat op zich. Het ging om geldboetes, verbanning, schand-, lijf- of doodstraffen. Bekende vaderlanders als Cornelis de Witt en Dirk Volckertszoon Coornhert hebben in de Gevangenpoort vastgezeten. Sinds 1882 is de Gevangenpoort een museum, Rijksmuseum De Gevangenpoort beheert de nationale collectie strafwerktuigen, daterend van de 16e tot en met de 19e eeuw. De museumdocent laat je ook zien wat er aan de klas verteld wordt bij een bezoek aan Rijksmuseum de Gevangenpoort. 

Let op: De Gevangenpoort is helaas niet toegankelijk voor mensen in een rolstoel of mensen die slecht ter been zijn.

Doelgroep: alle niveaus

Excursie: Hoge Raad der Nederlanden

Tijdens deze excursie naar de Hoge Raad worden we ontvangen door een raadsheer en krijg je een inkijk in de gang van zaken bij de hoogste rechter in Nederland op het gebied van civiel recht, strafrecht en belastingrecht. Er wordt uitleg gegeven over de geschiedenis van de Hoge Raad en zijn belangrijkste taken. De Hoge Raad levert een belangrijke bijdrage aan de rechtseenheid, de rechtsvorming en de rechtsbescherming. De taken van de Hoge Raad zijn van belang voor de maatschappij en voor de rechtszekerheid van mensen en organisaties. 

Let op: Neem je identiteitsbewijs mee tijdens deze excursie!

Doelgroep: alle niveaus

Excursie: Kabinet van de Koning

Het Kabinet van de Koning is onderdeel van de Rijksoverheid en heeft ongeveer dertig medewerkers. Zij ondersteunen de Koning in zijn optreden als staatshoofd. Het Kabinet van de Koning fungeert als schakel tussen koning en ministers. Aan welke taken moet je dan denken? Hoe verloopt de ondertekening van wetten en Koninklijke Besluiten? Welke rol speelt het Kabinet van de Koning bij de voorbereiding van staats- en werkbezoeken? Wat is de rol van de Koning in de Nederlandse constitutionele monarchie? Deze en vele andere vragen komen aan bod tijdens deze excursie.

Let op: Neem je identiteitsbewijs mee tijdens deze excursie! 

Let op: Het gebouw van het Kabinet van de Koning is helaas niet toegankelijk voor mensen in een rolstoel of mensen die slecht ter been zijn.

Doelgroep: alle niveaus

Excursie: NOS politieke redactie

Ben jij benieuwd hoe de NOS omgaat met de toenemende polarisatie rondom berichtgeving in de media? Wil je weten hoe Haagse verslaggevers van de NOS contact onderhouden met politici? Of wil je misschien wel eens op de plek staan waar de minister-president zich op vrijdag laat interviewen voor het wekelijkse gesprek? Ga dan mee op deze excursie naar de Haagse politieke redactie van de NOS! 

Tijdens dit bezoek worden we ontvangen op de redactie door een verslaggever die met ons in gesprek zal gaan over het werk van een politiek journalist. Ook worden we rondgeleid over de redactie, van waaruit nieuwssegmenten voor bijvoorbeeld het NOS Journaal en Nieuwsuur worden uitgezonden, waar podcast De Stemming van Vullings en De Rooy wordt opgenomen en waar ook alles gereed staat mocht Hilversum onverhoopt uit de lucht zijn. 

Doelgroep: alle niveaus

Keuzeronde 2 (14:14-15:30)

Kies uit een lezing, workshop of excursie.

Lezing: De mooiweerrechtsstaat

Prof. Dr. Mr. Jonathan Soeharno

Wat als de politiek zich tegen de rechtsstaat keert? De Nederlandse rechtsstaat staat wereldwijd bekend als solide. Maar is deze bestand tegen politieke druk zoals onlangs in Polen, Hongarije, of recent de Verenigde Staten? Hoe bereiden we onze ‘mooiweerrechtsstaat’ voor op springtij? En zorgen we dat politici ook in de toekomst de handen afhouden van de rechter? En andersom: dat rechters niet op de stoel van politici gaan zitten? In deze lezing, op basis van zijn boek De mooiweerrechtsstaat, laat Jonathan Soeharno op inzichtelijke en indringende wijze zien hoe vatbaar de rechtspraak in Nederland is voor politieke invloed, maar ook wat er gedaan kan worden om de onafhankelijkheid van de rechter te bewaren.

Jonathan Soeharno is sinds 2012 hoogleraar Rechtspraak en Rechtsfilosofie aan de Universiteit van Amsterdam.

Doelgroep: alle niveaus

Lezing: Nieuwsmijding en geïnformeerd burgerschap in tijden van informatie-overvloed

Dr. Kiki de Bruin

In deze lezing gaat Kiki de Bruin in op verschillende typen nieuwsmijders, met een focus op jongeren, die zich vaak bewust afschermen van de constante stroom aan (negatief) nieuws. Tegelijk gebruiken zij vaak andere, gefragmenteerde informatiepaden, die beter aansluiten bij hun leefwereld en informatiebehoeften, zoals sociale media. Wat betekent dit voor geïnformeerd burgerschap en maatschappelijke betrokkenheid? 

Kiki de Bruin is onderzoeker bij het lectoraat Journalistiek van de Hogeschool Utrecht. Zij promoveerde recent op nieuwsmijding: waarom mensen nieuws vermijden, hoe dit eruitziet en wat het betekent voor hoe mensen geïnformeerd worden, hun welzijn en maatschappelijke betrokkenheid.

Doelgroep: alle niveaus

Workshop: Vertelkunst van Live Your Story – Levenslessen

Live Your Story

In een tijd waarin discussies steeds vaker verharden, worden jongeren uitgedaagd om écht naar elkaar te luisteren. Metde voorstelling LevensLessen laten we zien hoe je, ondanks alle verschillen, op een respectvolle en open manier met elkaar kunt omgaan. 

Aan de hand van herkenbare en waargebeurde situaties uit de praktijk nodigen we jongeren uit om stil te staan bij hun eigen rol in de maatschappij. Zonder belerend te zijn en mét een dosis humor laten we zien dat je het niet met elkaar eens hoeft te zijn om ruimte te maken voor de ander. Deze voorstelling met bijbehorende workshop is gemaakt door Live Your Story en bedoeld als aanvulling op de lessen maatschappijleer of burgerschap.

Doelgroep: alle niveaus

Workshop: Join the Dark Side – maak leerlingen weerbaar tegen ronseling met serious game

Maxine Herinx en Mila Bammens (TerInfo)

Pubers kunnen zwart-wit denken. Hoewel extreme meningen en uitingen bij hun leeftijd horen, zijn er ook jongeren die verstrikt raken in hun gedachtegoed en ernaar gaan handelen. Overheidsinstanties waarschuwen voor extremistische ronselaars die jongeren online manipuleren. Om jongeren hier weerbaar tegen te maken, is voorlichting niet voldoende. Jongeren moeten begrijpen welke technieken worden ingezet om mensen te beïnvloeden en hoe het proces van radicalisering werkt.  

In deze workshop maak je kennis met wat radicalisering is en hoe je serious game Join the Dark Side kunt inzetten om met je leerlingen en studenten het gesprek aan te gaan over radicalisering. Door de ervaring die ze opdoen in de game zullen leerlingen sneller beïnvloedingstechnieken herkennen en zich hiertegen kunnen wapenen. 

Doelgroep: alle niveaus

Workshop: Aan de bak met de nieuwe kwalificatie-eisen Burgerschap!

Ingrid Faas (Hogeschool van Amsterdam)

Eind oktober 2025 is de Handreiking Burgerschap in beweging verschenen. Daarin vind je de nieuwe thema’s, kwalificatie-eisen, voorbeeldmatige uitwerkingen én een ontwerpgids. Ingrid Faas neemt je mee in de logica van deze nieuwe thema’s en eisen, waarna deelnemers een half uur aan de slag gaan met eigen materiaal of materiaal dat beschikbaar is gesteld. Hoe kun je daar de nieuwe eisen aan koppelen? En welke didactische keuzes maak je? Het doel is dat je een beetje leert ‘spelen’ met de kwalificatie-eisen, maar bovenal dat je inspiratie opdoet voor je eigen burgerschapsonderwijs. De ervaring leert dat het samen denken en ontwikkelen energie geeft.

Ingrid Faas werkt bij de Hogeschool van Amsterdam als lerarenopleider maatschappijleer en trainer/ontwikkelaar Leergang Burgerschapsonderwijs. 

Doelgroep: mbo

Workshop: Serious game ‘Nederland Migratieland’

Paul Driest en Gerrit Veldman

Asielexpert Paul Driest maakte samen met ondernemer Gerrit Veldman het spel Nederland Migratieland. In dit spel zitten de spelers zelf achter de knoppen van het Nederlandse migratie- en asielbeleid en ontdekken ze hoe ingewikkeld dit is. In deze workshop ga je samen het spel spelen en krijg je inzicht in hoe migratiebeleid nu eigenlijk werkt, welke keuzes daarin gemaakt worden én welke gevolgen die keuzes hebben. Zo kom je hierna beter beslagen ten ijs als je hierover het gesprek aangaat met een groep leerlingen of studenten. Het is ook mogelijk om het spel onder begeleiding op je school te spelen; dat kan met leerlingen of studenten, maar ook met collega’s. 

Doelgroep: alle niveaus

Workshop: Mag dat? Doe mee met een rechtszaak

Ida Schuurman (Uitgeverij Eenvoudig Communiceren)

In Nederland gelden veel regels. De meeste zijn duidelijk: bijvoorbeeld je mag niet stelen. Maar mag je homo’s uitschelden, of online pesten? In deze workshop gaat het over een echt gebeurde rechtszaak. Met een groepje bekijk je de kwestie vanuit een van de drie verschillende rollen: het OM, de advocaat of de rechter. Hierbij komen vaardigheden als debatteren met duidelijke argumenten en goed naar elkaar luisteren aan bod. Uiteindelijk beslist de rechter! Achteraf wordt de uitkomst vergeleken met die van de echte rechtszaak. 

De workshop is gebaseerd op de pagina’s Burgerschapsvorming in de maandelijke PrO-krant en Werkze-krant in makkelijke taal, van uitgeverij Eenvoudig Communiceren.

Doelgroep: vo (PrO en vmbo bovenbouw)

Workshop: Journalistiek voor wie er eigenlijk geen tijd voor heeft

Nicolette van Dijkum (Nieuws in de klas)

Journalistiek speelt een cruciale rol in onze democratie: het informeert, controleert en prikkelt tot debat. Leerlingen groeien echter op in een omgeving waarin feiten, meningen en misinformatie door elkaar lopen. Juist daarom is het belangrijk dat zij leren hoe nieuws tot stand komt en hoe zij bronnen kunnen beoordelen. Door praktische oefeningen ervaren docenten hoe nieuws wordt gemaakt en welke keuzes daarbij een rol spelen. Deelnemers nemen direct toepasbare werkvormen mee naar hun lessen, waarmee zij leerlingen helpen kritisch te denken, bewuster media te gebruiken en het belang van een vrije pers te begrijpen. 

Doelgroep: vo (onderbouw)

Workshop: Erasmus+: Teaching Controversial Issues

Tufan Naderi en Hay Janssen (Fontys Educatie Tilburg)

Hoe ga je als docent in gesprek met je klas over gevoelige of controversiële onderwerpen? Tijdens deze praktische workshop voor docenten maatschappijleer en burgerschap maak je kennis met inspirerende werkvormen die direct inzetbaar zijn in zowel kleine als grote groepen. Centraal staan waardencommunicatie en waardenverheldering: hoe geef je leerlingen de ruimte om hun mening te uiten, naar elkaar te luisteren en tot verdieping te komen? De werkvormen zijn ontwikkeld in het kader van het Erasmus+ project Teaching Controversial Issues en sluiten aan bij de dagelijkse praktijk in de klas. 

Doelgroep: alle niveaus

Workshop: Film als gespreksstarter in de klas

Stichting Movies that Matters

Tijdens deze workshop vertonen we twee korte films, “The Present” en “A Lien”. In beide films volgen we een gezin op twee verschillende plekken in de wereld. Hoewel we twee ogenschijnlijk alledaagse situaties volgen: het kopen van een koelkast en een immigratie-interview, blijkt dit niet voor iedereen veilig te zijn. We gaan aan de hand van de films in gesprek over hoe regels, grenzen en systemen invloed hebben op de levens van gewone mensen. Dit programma is een voorbeeld van het gebruik van film in de klas, maar is ook te boeken als bioscoopprogramma met je klas. 

Let op: Deze workshop vindt plaats bij Filmhuis Den Haag als onderdeel van het Movies that Matter Festival 2026. 

Doelgroep: vo (bovenbouw havo/vwo) en mbo

Workshop: Maak een leerlijn burgerschap voor jouw school

Jan-Abel Bolten (Expertisepunt Burgerschap)

In deze workshop ga je zelf aan de slag. Je stelt leerdoelen op die aansluiten bij je schoolvisie en het burgerschapsonderwijs op jouw school. In deze workshop leer je vakoverstijgend werken aan burgerschap, neem daarom verschillende vakwerkplannen en activiteitenoverzichten mee. Denk daarbij bijvoorbeeld aan excursies, projecten of LOB. Door uit te wisselen en van andere scholen te leren, heb je aan het einde van deze workshop een start gemaakt met een integrale leerlijn burgerschapsonderwijs voor jouw school.

Doelgroep: vo

Excursie: Tweede Kamer der Staten-Generaal

In verband met de renovatie van het Binnenhof heeft de Tweede Kamer heeft haar intrek genomen in de tijdelijke huisvesting aan de Bezuidenhoutseweg 67. Veel is voor het oog hetzelfde gebleven, denk aan de blauwe zetels en Vak K met ministers en staatssecretarissen, maar ook veel is veranderd.

Tijdens deze excursie bezoek je de tijdelijke huisvesting en word je hierbij rondgeleid door een Kamerlid. Hoe zit het bijvoorbeeld met de welbekende wandelgangen? Heeft het nieuwe gebouw gevolgen voor het politieke handwerk? En wat voor kunst hangt er in het gebouw?

Let op: Neem je identiteitsbewijs mee tijdens deze excursie! 

Let op: We gebruiken het openbaar vervoer om naar de Tweede Kamer te gaan. Wij zorgen voor een geldig vervoersbewijs. 

Doelgroep: alle niveaus

Excursie: Raad van State

Pieter-Bas Beekman

De Raad van State was het afgelopen jaar veel in het nieuws. Maar wat doet de Raad van State eigenlijk precies? Welke rol vervult hij in onze democratische rechtsstaat? De Raad van State adviseert regering en parlement over alle wetsvoorstellen. Alles wat ooit wet wordt, moet eerst voor advies op het bordje van de Afdeling advisering van de Raad van State worden gelegd. Hoe werkt dat en wat houdt dat in de praktijk in? Waar let de Raad van State op? In een interactieve bijeenkomst besteden we aandacht aan de manier waarop de Raad van State wetsvoorstellen beoordeelt. Het beoordelingskader dat de Raad van State gebruikt, wordt geïllustreerd aan de hand van aansprekende en bekende voorbeelden uit de praktijk. Natuurlijk mag tot slot een rondleiding door het prachtige monumentale gebouw aan de Haagse Kneuterdijk, het voormalige woonpaleis van Koning Willem II en Koningin Anna Paulowna, niet ontbreken. 

Let op: Neem je identiteitsbewijs mee tijdens deze excursie! 

Doelgroep: alle niveaus

Excursie: Eerste Kamer der Staten-Generaal

Ontdek de rol van de Eerste Kamer in een interactieve sessie met Q&A in de plenaire zaal.

Let op: Neem je identiteitsbewijs mee tijdens deze excursie! 

Doelgroep: alle niveaus