Van wens naar wet

Tijdens een aantal programma’s werken we met een wetsvoorstel dat door de klas zelf is bedacht. Het door de klas bedachte wetsvoorstel vormt de rode draad voor Van wens naar wet, een interactief ‘kruimelpad’ bestaande uit verschillende opdrachten waarmee we de ‘theorie’ uit het programma concreet maken. Zo bedenken de leerlingen/studenten argumenten voor en tegen het wetsvoorstel, maken ze een spandoek en gaan ze op de foto* met ‘de minister’. Het eindresultaat is een gepersonaliseerde motion graphic per groepje, die ook naderhand in de klas teruggekeken kan worden.

Leerlingen tijdens het buitenonderdeel van hun educatieve programma in Den Haag, op weg naar de sublocatie.
Leerlingen tijdens het buitenonderdeel van hun educatieve programma in Den Haag, op weg naar de sublocatie.

Van wens naar wet maakt deel uit van deze programma’s:

  • Politiek in een Halve Dag
  • Politiek in een Dag
  • Tijd voor Politiek
  • Politiek en Didactiek
  • Online gastles Weg van het Wetsvoorstel

Heb je een van deze programma’s geboekt, dan vragen we je als docent om vooraf met jouw klas dit wetsvoorstel te maken. Dit zorgt ervoor dat de inhoud van onze programma’s beter beklijft én nog beter aansluit bij de belevingswereld van de klas.

Wetsvoorstel voorbereiden

Je ontvangt per mail een link naar een webpagina met daarop o.a. een docentenhandleiding. Vervolgens kun je met de klas bedenken over welk onderwerp zij een wetsvoorstel willen maken. In groepjes werken ze de wetsvoorstellen uit en tot slot stemt de klas welk wetsvoorstel ze uiteindelijk kiezen. Dit duurt ongeveer 25 minuten.

Docentenhandleiding

Je vindt onderstaande informatie ook via de link in de e-mail die je voorafgaand aan het programma van ons ontvangt.

Voorbereiding Van wens naar wet

Je hebt een educatief programma gepland staan waarin de rode draad ‘Van wens naar wet’ is. Om het programma goed voor te bereiden, vragen wij je een voorbereidende les te organiseren waarin de leerlingen/studenten een wetsvoorstel bedenken. Gedurende het programma voert de klas interactieve opdrachtjes uit bij elke stap in het wetsproces om van hun wetsvoorstel een echte wet te maken. Hieronder geven we je een stappenplan om deze les in te richten. Via de link kom je in de module om met de klas de stappen te doorlopen en het wetsvoorstel in te leveren.

Stappenplan

De genoemde tijden per stap zijn een indicatie als je de module in 25 minuten wilt doorlopen met je klas. Het is natuurlijk mogelijk om meer tijd aan bepaalde onderdelen te besteden.

1. Kies een onderwerp (4 minuten)

Er worden enkele onderwerpen getoond. Vraag aan leerlingen/studenten welk onderwerp ze zouden kiezen als ze één ding in Nederland mochten veranderen. Laat hen individueel stemmen door handopsteken. Iedereen mag maar één stem uitbrengen. Met het meest gekozen onderwerp gaan ze verder. Als er geen duidelijk winnend onderwerp is houd je een tweede stemming tussen de twee populairste onderwerpen.

2. Welk onderwerp is gekozen? (1 minuut)

Zorg dat het voor iedereen duidelijk is welk onderwerp gekozen is. Alle leerlingen gaan met dit onderwerp verder, ongeacht op welk onderwerp ze zelf gestemd hebben.

3. Klas verdelen in groepjes (3 minuten)

Verdeel de klas in groepjes van (liefst) drie personen. Vul het aantal groepjes in.

4. Wetsvoorstellen bedenken (5 minuten)

Laat elk groepje een wetsvoorstel bedenken. Ze moeten bedenken wat ze zouden willen veranderen én met welke concrete maatregel ze dit willen bereiken. Dit voorstel moet passen binnen de zin: ‘Wij willen …, door …’ Klik op ‘woordspin tonen’ om leerlingen/studenten eventueel wat inspiratie mee te geven. Het is natuurlijk mogelijk de groepjes meer tijd te geven voor deze opdracht.

5. Vul de wetsvoorstellen in (5 minuten)

Vul de wetsvoorstellen in of laat ieder groepje dit zelf doen. Controleer alle wetsvoorstellen nog een keer en klik op ‘Verder’.

6. Kies een wetsvoorstel (2 minuten)

Lees de ingebrachte wetsvoorstellen voor. Laat iedereen wederom stemmen door handopsteken. Iedereen mag maar één stem uitbrengen. Vul de stemmen in op het scherm. Met het meest gekozen wetsvoorstel gaan jullie verder. Als er geen duidelijk winnend wetsvoorstel is, volgt een tweede stemming tussen de populairste voorstellen.

7. Het gekozen wetsvoorstel versturen (1 minuut)

Vertel de klas wat hun gekozen wetsvoorstel is. Met dit wetsvoorstel gaan zij tijdens hun educatieve programma verder. Klik op ‘Verstuur’. Let op: na verzending is het niet meer mogelijk het wetsvoorstel te wijzigen.