Terug in de Tweede Kamer

‘Wat vinden jullie ervan?’ vraagt Leanne, begeleider bij ProDemos, aan de leerlingen uit havo 5 van het Greijdanus uit Zwolle. De klas staat in de Statenpassage van de ‘nieuwe’ Tweede Kamer aan de Bezuidenhoutseweg in Den Haag. Als het stil blijft, knikt Leanne begrijpend: ‘Het moet nog een beetje gaan leven hier.’

Dat leven komt vanzelf. Zeker nu de schoolklassen, begeleid door ProDemos, ook weer op bezoek mogen komen. Het Greijdanus is een van de eerste scholen die het tijdelijke onderkomen van de Tweede Kamer bezoekt. Net als in de ‘oude’ Tweede Kamer begint het bezoek met een beveiligingsscan en domineren ook hier twee grote roltrappen richting de plenaire zaal de Statenpassage. Nieuw is de multimediaruimte, waar de klassen met ProDemos plaatsnemen om het debat in de plenaire zaal te kunnen volgen.

In gesprek met een Kamerlid

Het Greijdanus heeft pech en mazzel tegelijk. De vergadering is geschorst op het moment dat zij de Tweede Kamer bezoeken, en als begeleider Leanne met hen de plenaire zaal bekijkt, is er, op een bode na, niemand te bekennen. Gelukkig staat er wel een gesprek met een Kamerlid op het programma. D66-Kamerlid Hülya Kat ontmoet de groep in de Van Someren-Downerzaal en heeft een half uur uitgetrokken om vragen van leerlingen te beantwoorden.

Die vragen gaan over allerlei uiteenlopende zaken. Of Kat altijd al wist dat ze de politiek in wilde? Nee, ze wilde vroeger vooral mensen juridisch bijstaan. Wat ze zoal doet op een dag als Kamerlid? Veel vergaderen en samenwerkingen zoeken met collega’s op dinsdag, woensdag en donderdag. Maandag en vrijdag zijn voor werkbezoeken, bijvoorbeeld aan mensen die te maken hebben met schuldenproblematiek of de toeslagenaffaire, twee van de onderwerpen waarop Kat voor haar fractie woordvoerder is.

Telefoon in beslag genomen

Kat vertelt hoe ze in de politiek terecht is gekomen. De leerlingen zijn te jong om zelf herinneringen te hebben aan Pim Fortuyn, maar de uitleg van Kat dat ze zich in die tijd niet meer zo welkom voelde in Nederland met haar Turkse achtergrond, maakt duidelijk indruk. Het is muisstil. Totdat een leerling zijn stem vindt en vraagt of de telefoon van Kat al eens in beslag is genomen door de voorzitter tijdens een debat.

Kat lacht hartelijk. ‘Nee, ik ben daar best bedreven in,’ vertrouwt ze de groep toe. ‘Ik gebruik mijn telefoon ook echt voor werk. Ik bekijk bijvoorbeeld een Twitterbericht met nuttige informatie over het onderwerp waar ik zo over ga spreken of ik app met mijn beleidsmedewerker over de laatste aanscherpingen van het punt dat ik wil maken.’

Kat is pas een paar maanden Kamerlid, ze werd bij de verkiezingen van afgelopen maart verkozen. Haar nieuwe baan begon ze dus in coronatijd, met veel Zoomvergaderingen. Ze vertelt dat ze blij is dat ze haar collega’s nu steeds meer ‘in het echt’ kan zien, dat praat toch makkelijker. Ook het gesprek met leerlingen is voor haar nieuw, maar ze vindt het heel leuk.

Ze vraagt de leerlingen naar hun eigen ambities en drukt hen op het hart om hun dromen te volgen. ‘Je bent jong, je kunt nog zoveel gaan doen. En doe het niet allemaal in je eentje,’ adviseert ze. ‘Als je twijfelt aan je dromen, vraag dan rond in je omgeving en zoek de mensen die je verder kunnen helpen. Kijk samen waar je kunt komen.’

Educatieve programma’s weer van start

Met het begin van schooljaar 2021/2022 zijn ook de educatieve programma’s van ProDemos weer echt van start gegaan. In Den Haag is het educatieve programma vanwege de verhuizing van de Tweede Kamer deels vernieuwd.

Nu de volksvertegenwoordiging niet meer aan de overkant van het gebouw van ProDemos aan de Hofweg zit, moet er een flinke afstand afgelegd worden naar de afzonderlijke Kamers. Om ervoor te zorgen dat die tijd leuk en nuttig besteed wordt, krijgen de leerlingen nu een tablet mee met een serie opdrachten die ze gedurende de dag uitvoeren.

De opdrachten kunnen afzonderlijk van elkaar gedaan worden. Aan het einde van de dag vormen ze een lopend verhaal over de weg die een wetsvoorstel aflegt voor het een echte wet is waar wij ons allemaal aan moeten houden. Leerlingen krijgen dit eindproduct mee in een zogenaamde ‘motion comic’. Dit is een animatie met daarin de input die de leerlingen gedurende de dag geleverd hebben.

Op bezoek met de klas

Ben je docent en wil je met je klas op bezoek komen in politiek Den Haag? Boek dan een van onze educatieve programma’s. Op deze pagina lees je meer over de verschillende opties en wanneer en hoe je je in kunt schrijven.

 

Laatste Nieuws