Huis voor democratie en rechtsstaat

Vernieuwing DemocratieLAB

dinsdag 21 januari 2020

Wanneer je met de klas naar ProDemos in Den Haag komt, kan het zijn dat je leerlingen of studenten aan de slag mogen in het DemocratieLAB. Aan de hand van allerlei ‘proefjes’ kunnen ze daar hun mening over de democratie en rechtsstaat onderzoeken.

Afgelopen kerstvakantie zijn een aantal onderdelen van het LAB weggehaald en vervangen door nieuwe proefopstellingen. We praten met Cees van Dijk, projectmedewerker bij de afdeling educatie, over het hoe en waarom van deze vernieuwing.

Waarom vonden jullie het tijd voor een opfrisbeurt?

We willen graag meer ruimte geven aan thema’s die op dit moment spelen in de samenleving. Daarnaast leggen we nu nog meer de focus op meningsvorming van de leerlingen en minder op kennisoverdracht. Ook waren enkele installaties verouderd, zo hadden we in het ‘kabinet van verboden voorwerpen’ Mein Kampf liggen: decennialang was dat boek verboden in Nederland, maar sinds eind 2018 kun je de wetenschappelijke editie via uitgeverij Prometheus kopen.

Wat zijn de nieuw toegevoegde thema’s?

De nieuwe proefopstellingen gaan over polarisatie, vertrouwen, mediawijsheid en de Europese Unie. Voor het bepalen van deze thema’s hebben we docenten gevraagd wat zij belangrijke onderwerpen vinden. Ook hebben we een brainstormsessie gehouden met Jan Durk Tuinier van de Stichting Vredeseducatie. Daarna gingen twee creatieve vormgevers, Hayo van Gemerden en Marieke de Beurs, aan de slag met de ontwikkeling van de installaties.

Welke installaties kun je nieuw in het LAB tegenkomen?

Aan de hand van oplaaiend ‘vuur’ onderzoeken de leerlingen en studenten hoe polariserend ze denken over een thema als ‘vlees eten’. Ze kunnen kiezen uit 12 stellingen, waarvan 6 polariserend en 6 gematigd. Afhankelijk van hun keuzes slaat de vlam wél of niet in de pan. Met petrischaaltjes onderzoeken ze de betrouwbaarheid van een nieuwsbericht. En door snacks te kiezen uit de nieuwe snackautomaat komen ze erachter op wat voor manier ze nieuws tot zich nemen  ̶  of misschien wel dat ze überhaupt niet in nieuws geïnteresseerd zijn.
In totaal zijn er zeven nieuwe installaties waarmee de leerlingen aan de slag kunnen. Maar natuurlijk hebben we ook een behoorlijk aantal ‘gouwe ouwen’ behouden. Zo gaan leerlingen nog steeds aan de slag met de vraag ‘hoe ver zou ik gaan met actievoeren?’, kunnen ze nog steeds hun eigen verkiezingsposter maken en blijven de microscopen met beledigingen gewoon staan.