Onze verkiezingstijd in cijfers

De verkiezingen zijn voorbij, en ondanks alle beperkingen door corona kunnen we terugkijken op een heel leuke, interessante en vooral drukke periode. Hier zie je ProDemos’ verkiezingstijd in cijfers.

Stemhulpen

De bekendste stemhulp van ProDemos is de StemWijzer. Dit jaar hebben we alle records gebroken, want maar liefst 7,8 miljoen mensen vulden de StemWijzer volledig in. Ook jongeren zijn massaal op zoek gegaan naar hun politieke voorkeuren, want onze jongerenstemhulp Young Voice is bijna 200.000 keer geraadpleegd.

Naast de stemhulpen die naar de toekomstbeloften van partijen kijken, waren onze andere stemhulpen ook populair. 187.000 mensen keken met de StemmenTracker terug op de regeerperiode van kabinet-Rutte III en 356.000 mensen vergeleken hun eigen mening met de ideologie van partijen met de PartijenWijzer.

Onderwijs

Ook in het onderwijs hebben we veel met de verkiezingen gedaan. Juffen en meesters uit groep 7 en 8 hebben met 40.260 Doeboeken de Tweede Kamerverkiezingen op een speelse manier met hun klas behandeld. Docenten uit het mbo en het voortgezet onderwijs bestelden samen 25.470 STEM magazines, boordevol informatie over de verkiezingen. Daarnaast hebben onze gastdocenten ook nog 632 (online) verkiezingsgastlessen gegeven in het mbo en het voortgezet onderwijs.

Tot slot organiseerden we ook weer schaduwverkiezingen onder jongeren. Bij de Scholierenverkiezingen brachten 50.287 vo-scholieren en studenten van het mbo hun stem uit. Bij de Kinderverkiezingen hebben 6.614 kinderen gestemd. Wie die schaduwverkiezingen won… lees je hier!

Online

In coronatijd is veel naar het internet verplaatst… Zo ook een aantal van ProDemos’ verkiezingsactiviteiten! Het verkiezingsdebat in Duidelijke Taal is door 2.920 mensen bekeken. Daarnaast werd het meerdere keren uitgezonden via NPO Politiek. Ook de verkiezingsworkshop voor moeilijklerenden en mensen met een lichte verstandelijke beperking werd online gegeven. De workshop is door 677 mensen gevolgd.

Verder hebben we filmpjes met uitleg over de verkiezingen gemaakt. Deze zijn 68.966 keer bekeken. Ook heeft de (sociale) mediaredactie niet stilgezeten: vanaf midden februari hebben zij circa 500 vragen over de verkiezingen beantwoord via Twitter, Facebook, Instagram en per mail.

Kranten

Naast online informatie hebben we ook twee verkiezingskranten gemaakt. We verstuurden 619 pakketten (= 15.475 exemplaren) van de Stem jij ook-verkiezingskrant, voor moeilijklerenden en mensen met een lichte verstandelijke beperking. Van onze andere krant, de Verkiezingskrant in Gewone taal, zijn er 733 pakketten afgenomen, zodat 21.990 mensen deze krant open konden slaan.

Media

ProDemos werkte deze verkiezingstijd samen met onder andere: Hart van Nederland, Jinek, de LFB, Ieder(in), Stichting Lezen & Schrijven, HP/De Tijd, SchoolTV, NOS Jeugdjournaal, NOS Journaal en vele andere organisaties. Ook werd de StemWijzer besproken in een artikel over de Nederlandse verkiezingen op Al Jazeera.

Laatste Nieuws