UvA-onderzoek toont aan: ProDemos dagprogramma’s hebben blijvende impact  

Eendaagse burgerschapsprogramma’s zoals een bezoek aan ProDemos en de Tweede Kamer in Den Haag hebben een blijvende invloed op politieke kennis bij jongeren. Dat concludeert dr. Laura Mulder van de Universiteit van Amsterdam in haar proefschrift: ‘Mind the gap! Inequalities in democratic support among adolescents’. 

Onderzoeker dr. Laura Mulder van de Universiteit van Amsterdam gebruikte voor haar onderzoek o.a. de data van het ADKS, het Adolescentenpanel Democratische Kernwaarden en Schoolloopbanen, waar naast Mulder zelf, ook onder andere Tom van der Meer, Hoogleraar Politicologie aan de UvA en Frank Wanders, onderzoeker van ProDemos aan meewerkte. Dit onderzoek volgde jongeren door hun schoolloopbaan heen en bekeek hoe hun houding ten opzichte van de democratie en rechtsstaat zich ontwikkelde.  

Mulder ontdekte dat er grote ongelijkheden bestaan tussen leerlingen van verschillende onderwijstypen. Die ongelijkheden zijn fors en beginnen in een vroeg stadium. Al op 12-jarige leeftijd zijn er grote verschillen: vmbo-leerlingen scoren systematisch lager op politieke interesse, vertrouwen, kennis, stemintentie en steun voor de democratische rechtsstaat. Dit verschil blijft zichtbaar in de volwassenheid. De verschillen zijn er al zo vroeg, dat de oorsprong ervan al vóór de middelbareschooltijd moet liggen.  

In studentenmagazine Folia stelt Mulder als oplossingsrichting o.a. voor om het burgerschapsonderwijs te intensiveren en beter te integreren in het lesprogramma. ‘Bijvoorbeeld door niet alleen bij de Tweede Kamer op bezoek te gaan, maar ook bij een gemeentehuis, of de rechtbank. Zo kunnen kinderen op verschillende momenten proeven aan deze democratische instituten.’ 

Het eendaagse burgerschapsprogramma van ProDemos heeft volgens haar gegevens een blijvende invloed op de politieke kennis van jongeren. ‘Wel blijkt het lastig om de ongelijkheden te verkleinen, maar dat valt misschien ook niet te verwachten van een eendaags programma.’  

Om de kloof te dichten is het volgens Mulder vooral belangrijk om op de vmbo’ers en mbo’ers inzetten: ‘Zij hebben het meeste baat bij burgerschapsonderwijs, maar krijgen het het minst.’ 

Bronnen

Laatste Nieuws