Huis voor democratie en rechtsstaat

Politiek komt tot leven bij ProDemos en Madurodam

maandag 7 september 2015

Leren en ervaren centraal in het nieuwe programma voor basisscholen 

“Kom, we maken een selfie!” Ze hebben er duidelijk zin in, de leerlingen van basisschool De Ark uit Zwolle. Met twee groepen acht zijn ze vandaag naar Den Haag gekomen voor een dag die in het teken staat van politiek. Eerst spelen ze in Madurodam het spel Democracity, waarin de leerlingen zelf de gemeenteraad van een fictieve stad zijn en zo ervaren wat er allemaal komt kijken bij het inrichten van een stad. Daarna gaan ze met z’n allen naar het Binnenhof op miniatuurformaat, waar ze hun eigen kindermiljoenennota mogen opstellen. Tot slot bezoeken ze het échte Binnenhof en de  Tweede Kamer om te zien hoe de echte politici vergaderen.

Het is dus best een vol programma, maar gelukkig is er ruimte voor ontspanning: de kinderen mogen in de pauze zelf Madurodam verkennen en Nederland in het klein bekijken. Zowel de begeleiders van ProDemos, die met de kinderen op stap gaan, als de docenten hebben er het volste vertrouwen in. “Het is bij ProDemos nooit saai,” zegt meester Jeroen.

website2_medium

Dat blijkt meteen als de leerlingen naar de speciale zalen gaan. Als de burgemeester van Democracity in de introductiefilm naast uitleg over de gemeenteraad ook een plant bijknipt en een stukje dj’t,  zitten de leerlingen er meteen in. Begeleider Freek legt vervolgens uit wat de leerlingen gaan doen: in groepjes gaan ze hun eigen politieke partijen oprichten. Eerst bedenken ze een naam en standpunten. Daarna kiezen ze de gebouwen uit de kast waarvan zij denken dat die in Democracity niet mogen ontbreken. Als alle partijen die gebouwen voor zichzelf op volgorde van belangrijkheid hebben gezet, gaat de klas in een gemeenteraadsvergadering als groep bepalen welke gebouwen in de stad komen.

Terwijl de kinderen aan de slag gaan, loopt begeleider Freek rond. Een groepje vindt het maar moeilijk om te bedenken waar hun partij voor staat. Wel willen ze veel winkels in Democracity. Op de vraag waarom ze dat willen, antwoordt een van de leerlingen dat bewoners van de stad dan dingen kunnen kopen. Slim buigt Freek het om: “Denk je ook na over hoe de mensen geld gaan verdienen om te winkelen?” “Mensen kunnen toch ook in de winkels werken?” suggereert Annika (11). Freek knikt. Prima, goed argument, schrijf maar op.

Bij sommige groepjes liggen de prioriteiten anders. “Ik wil de snackbar,” verkondigt een jongen tijdens het overleg. Zijn buurman is sceptisch. “Onze partij heet Sport voor Kinderen. Dan moeten we juist niet de snackbar kiezen. Een voetbalstadion is veel beter.”

website3_medium

Als begeleider Freek de vergadering opent, blijkt hoe divers de leerlingen hun gebouwen hebben gekozen. School, windmolenpark, ziekenhuis, bos, kringloopwinkel, gevangenis… aan alles is gedacht. Aan bijna alles dan, want als Freek vertelt dat het geld natuurlijk op een gegeven moment op is, betrekken enkele gezichten. Nu gaat het echt beginnen. In verschillende ronden worden gebouwen in de stad geplaatst, elke ronde een beetje meer zoals het in het echt gaat, met dialoog en debat.

In ronde 3 wordt het soms ook persoonlijk. “Waarom stellen jullie nu een bakkerij voor en stemden jullie net niet voor onze markt?” wil Maira weten van de Partij voor Voedsel. “Een markt is toch ook eten?” Goede vraag, vindt begeleider Freek, die vervolgens uitlegt dat het in het echt soms ook zo gaat: wat voor de één een klein verschil is, kan voor de ander juist heel belangrijk zijn.

Als de stad af is, is meester Jeroen tevreden. “Het ging eigenlijk heel harmonieus. Hartstikke leuk om te zien dat de kinderen ook echt gebouwen kiezen die passen bij de partij die ze hebben opgericht.”

De school komt al jaren naar Den Haag om de leerlingen via ProDemos kennis te laten maken met politiek. Meester Jeroen: “We vinden het belangrijk dat de leerlingen gezien hebben waar Prinsjesdag plaatsvindt, want dat behandelen we altijd op school. En met Democracity ervaren ze echt hoe dat gaat, dat geld verdelen.”

website4_medium

Dan is het tijd om naar buiten te gaan. De burgemeester van Democracity vertelt in een filmpje dat hij benoemd is tot minister van Financiën en vraagt de kinderen om hulp met de rijksbegroting. Met een tablet gaan de leerlingen in groepjes Madurodam verkennen en verdelen ze ondertussen het geld over verschillende onderwerpen. Windmolens? Meer wegen? Geld aan arme landen? De keuzes die de kinderen in Madurodam tegenkomen zijn niet de minste. De antwoorden van alle groepjes uit de klas worden verzameld en later op de dag, in de kelder van de Ridderzaal, bekendgemaakt door de begeleider van ProDemos. Hoe zou de Miljoennota eruitzien als de kinderen van groep acht het voor het zeggen hadden?

Als de tablet is ingeleverd, is het pauze. Eindelijk mogen ze in Madurodam zelf gaan ontdekken wat Nederland bijzonder maakt door de digitale en fysieke interacties en attracties uit te proberen. Na de pauze en het eten en drinken gaat de school met de begeleider van ProDemos naar het échte Binnenhof. Naast de uitslag van hun eigen Miljoenennota, legt begeleider Freek daar de link met wat de kinderen vanochtend hebben gedaan. Het besturen van Democracity is eigenlijk net zo als het besturen van Nederland. Ook in de politiek moet je samenwerken en oplossingen bedenken als partijen heel verschillende dingen willen. Op het Binnenhof lopen de leerlingen op plekken die ze kennen van TV en vertelt Freek over Prinsjesdag.

BvV-ProDemos-070_medium

Daarna gaat de groep naar de Tweede Kamer en neemt Freek de tijd om de vele vragen te beantwoorden. Op de publieke tribune wijst hij aan waar de Kamerleden en ministers zitten en legt hij uit hoe hier beslissingen worden genomen. Als hij vertelt dat je tijdens een vergadering wel mag komen kijken, maar niet mee mag praten en heel stil moet zijn, wil een jongen daar het fijne van weten: “Mag je dan wel niezen?”

Het bezoek aan de Tweede Kamer is het afsluitende onderdeel van het programma van ProDemos en Madurodam. Het is half twee en meester Ricky vertelt dat hij het een mooie tijd vindt, want zo kan de school nog lekker naar Scheveningen en kunnen de leerlingen uitrazen op het strand. Sommige kinderen hebben zelfs hun zwembroek meegenomen. De komende weken gaan de leraren het met hun klassen verder hebben over Prinsjesdag. “Nu leeft het meer,” zegt meester Ricky. “Dat helpt ook in de les, dat je kunt zeggen: ‘weet je nog waar we toen waren, wat je toen deed?’ Dan zie je die herinnering opkomen op hun gezicht.” Meester Jeroen vult aan. “De kinderen vonden het super dat ze zoveel konden dóen. Wij kijken terug op een geslaagd programma.”

 

Ook naar Madurodam met de klas?

Met groep 7 en 8 kunt u gratis een dag naar het Binnenhof én Madurodam. U kunt dit programma reserveren via ons online reserveringssysteem.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *