Huis voor democratie en rechtsstaat

Nieuwe educatieve programma’s in Den Haag

maandag 6 augustus 2018

Vanaf aanstaand schooljaar kunnen docenten op het voortgezet onderwijs een nieuw programma boeken in Den Haag. De oude, vertrouwde programma’s: het ‘Politiek Dagprogramma’ en ‘Politiek in Vogelvlucht’ blijven, maar u kunt nu ook een (+-) 3 uur durende highlightstour boeken. Tijdens dit programma bezoekt de klas de Eerste Kamer, Tweede Kamer en Ridderzaal. Er is een programma ontwikkeld voor het vmbo en een programma voor havo/vwo.

Wetloop (voor vmbo)

Tijdens dit programma bezoeken leerlingen de plekken die belangrijk zijn voor de route van een wetsvoorstel op het Binnenhof: ‘van wens tot wet’. Aan het begin van de dag stemmen ze zelf  voor het wetsvoorstel dat centraal staat. Vervolgens krijgen de leerlingen de rol van Kamerlid, minister, journalist of actieve burger. Zo ontdekken ze zelf hoe elke rol invloed heeft op de totstandkoming van de wet. De actieve burger en de journalist brengen het probleem onder de aandacht. De minister maakt (in de meeste gevallen) de wet en de Eerste en Tweede Kamerleden stemmen vervolgens over de wet. Een programma dus waardoor leerlingen een inkijkje krijgen in het wetgevingsproces, maar tegelijkertijd ook meekrijgen op welke manieren zij hier zelf een rol in kunnen spelen.

Het programma Wetloop bestaat onder andere uit de volgende onderdelen:

  • Bezoek aan de publieke tribune van de Tweede Kamer
  • Bezoek aan de Eerste Kamer (indien beschikbaar)
  • Ridderzaal (indien beschikbaar) (let op: de Ridderzaal is niet toegankelijk voor mensen die (zeer) slecht ter been zijn, omdat de zaal alleen via trap te bereiken is)
  • Een buitenonderdeel

Wie had de macht? (voor havo/vwo)

Tijdens dit programma duiken de leerlingen in de geschiedenis van de macht: toen het Binnenhof werd gebouwd was de macht beperkt tot een kleine elite, tegenwoordig kan iedereen invloed uitoefenen op de politiek. Via historische personages zoals stadhouders, koningen en politici ontdekken de leerlingen hoe de macht door de eeuwen heen is verschoven en op welke manier burgers steeds meer rechten kregen. We koppelen dit ook aan het heden:. De leerlingen worden uitgedaagd om na te denken over het huidige parlementaire bestel en de toekomst van de democratie. Hoe zou hun ideale democratische samenleving eruit zien?

Het programma Wie had de macht? bestaat onder andere uit de volgende onderdelen:

  • Ridderzaal (indien beschikbaar) (let op: de Ridderzaal is niet toegankelijk voor mensen die (zeer) slecht ter been zijn, omdat de zaal alleen via trap te bereiken is)
  • Bezoek aan de Eerste Kamer (indien beschikbaar)
  • Bezoek aan de publieke tribune van de Tweede Kamer
  • GPS-speurtocht ‘de Binnenhofcheck’
  • Allemaal naar het Stemlokaal

Reserveren

Meer informatie