Huis voor democratie en rechtsstaat

OA 75 jaar vrijheid – De vier vrijheden in beeld

maandag 4 november 2019

KORTE OMSCHRIJVING WERKVORM
In deze werkvorm ontdekken de leerlingen wat de four freedoms (vier vrijheden) van president Franklin D. Roosevelt zijn. De leerlingen beantwoorden vragen over de rol van deze vier vrijheden ten tijde van de Duitse bezetting en wat de vrijheden nu in hun dagelijks leven betekenen. Tot slot beelden de leerlingen de vier vrijheden uit in een viertal foto’s, geïnspireerd op de werken van de Amerikaanse kunstenaar Norman Rockwell.

LEERDOELEN
– Leerlingen weten wie president Roosevelt was en welke rol hij vervulde namens de Verenigde Staten in de Tweede Wereldoorlog en in de geschiedenis.
– Leerlingen kunnen voorbeelden geven van wat de vier vrijheden voor hun eigen leven betekenen.
– Leerlingen begrijpen dat de Nederlandse grondwet onze vrijheden borgt.

BENODIGD MATERIAAL
– De introductievideo ‘De four freedoms van Franklin D. Roosevelt’. Bekijk de video hier: https://youtu.be/qYnJliIv8oM
– Het werkblad ‘De vier vrijheden in beeld’
– De PowerPointpresentatie ‘De vier vrijheden in beeld’
– Smartphones of camera’s om foto’s mee te maken

Deze werkvorm is gemaakt in opdracht van stichting Vrijheidscolleges.

Bijlages