Huis voor democratie en rechtsstaat

Commissievergadering

woensdag 18 december 2019

Korte omschrijving

De leerlingen gaan aan de slag met de manier waarop een wetsvoorstel tot stand komt en hoe een commissievergadering verloopt.  De leerlingen vormen groepjes en krijgen 14 losse informatiestrookjes over hoe het appverbod op de fiets tot stand is gekomen. Door goed te lezen en logisch na te denken, leggen ze de strookjes op de juiste, chronologische, volgorde. Daarna beantwoorden ze er een aantal vragen over.

Leerdoel

  • De leerlingen maken kennis met de gang van een wetsvoorstel (of Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) in dit geval)
  • De leerlingen weten dat veel werk van Tweede Kamerleden zich niet afspeelt in de plenaire zaal van de Tweede Kamer, maar juist ook in een commissievergadering (bijvoorbeeld een Algemeen Overleg).

 

Wij hebben materialen ontwikkeld waarmee u het bezoek met uw leerlingen aan ProDemos en het parlement kunt voorbereiden en/of op het bezoek kunt terugkijken. Op die manier vergroten we het leereffect van het bezoek met uw leerlingen aan politiek Den Haag.

Met deze werkvorm kunt u uw bezoek aan ProDemos voorbereiden en/of terugkijken op uw bezoek aan ProDemos.

Meer informatie over een bezoek aan politiek Den Haag.

Bijlages