Huis voor democratie en rechtsstaat

Collegereeks onderwijs, burgerschap & democratie (Zwolle)

Gastles mbo - jonge vrouwelijke begeleider praat met vier lachende leerlingen in een klaslokaal - collegereeks

Eind 2018 organiseerde ProDemos samen met de Universiteit van Amsterdam in Den Haag de geslaagde en drukbezochte collegereeks ‘Onderwijs, democratie & burgerschap’ (zie de verslagen van nov/dec 2018).

Graag willen we ook onderwijsprofessionals in het oosten van het land deze kans bieden. Daarom herhalen we deze collegereeks in september/oktober 2019, dit keer in Zwolle.

Collegereeks Zwolle: Onderwijs, burgerschap & democratie in Nederland

Er zijn de afgelopen decennia grote zorgen geuit in politiek en wetenschap over de mate waarin Nederlandse jongeren de kernwaarden van de democratische rechtsstaat ondersteunen. Verschillende initiatieven moeten deze steun onder jongeren vergroten. Maar hoe staat het er eigenlijk voor met de steun voor democratische kernwaarden onder jongeren? Staan deze waarden echt onder druk? En wat is de rol van het Nederlandse onderwijssysteem hierin?

Hoe staan burgerschapsonderwijs en maatschappijleer ervoor na de invoering in 2006 en wat zijn de plannen voor de toekomst? En hoe ga je als leraar om met controversiële onderwerpen en verschillen in de klas?

ProDemos en de Universiteit van Amsterdam slaan de handen ineen voor een collegereeks van drie bijeenkomsten om antwoord te geven op deze vragen. In deze collegereeks combineren sprekers inzichten uit de wetenschap, beleidswereld, praktijk en politiek. Gerenommeerde wetenschappers uit verschillende disciplines, zoals politicologie, sociologie en onderwijskunde, gaan in gesprek met mensen uit de (onderwijs)praktijk, politiek en publiek in gesprek.

De colleges

  • 23 september: prof. dr. Herman van de Werfhorst
    Burger of koopman?
    De samenleving verwacht meerdere zaken van het onderwijsstelsel: het voorbereiden op de arbeidsmarkt, het socialiseren van zelfstandige burgers en het bevorderen van sociale mobiliteit. Maar is het Nederlandse stelsel goed ingericht om deze uitkomsten te bevorderen?
  • 30 september: prof. dr. Geert ten Dam
    De staat van burgerschapsonderwijs
    Hoe gaat het momenteel met het Nederlandse burgerschapsonderwijs? Wat laten studies zien? Wat zijn effectieve manieren op burgerschapsonderwijs te bevorderen?
  • 7 oktober: prof. dr. Tom van der Meer
    Democratische waarden onder druk?
    In het laatste college gaat Tom van der Meer kritisch in op de vraag of de democratische waarden onder druk staan. Welk bewijs is daarvoor? En wat zijn eigenlijk de kernwaarden die noodzakelijk zijn voor een democratie?

Praktische informatie collegereeks Zwolle