Huis voor democratie en rechtsstaat

College 1: Herman van de Werfhorst over het Nederlandse onderwijsstelsel (Zwolle)

Maandag 23 september 2019, 19:30 uur - 21:00 uur
Gastles mbo - jonge vrouwelijke begeleider praat met vier lachende leerlingen in een klaslokaal - collegereeks

Op maandag 23 september geeft socioloog Herman van de Werfhorst het eerste college in de collegereeks ‘Onderwijs, burgerschap & democratie in Nederland’. Deze avond kijken we naar de rol van het Nederlandse onderwijsstelsel. Wat gaat er goed en wat kan er verbeterd worden?

Collegereeks ‘Onderwijs, burgerschap & democratie in Nederland’

Eind 2018 organiseerde ProDemos samen met de Universiteit van Amsterdam in Den Haag de geslaagde en drukbezochte collegereeks ‘Onderwijs, democratie & burgerschap’. Graag willen we ook onderwijsprofessionals in het oosten van het land deze kans bieden. Daarom herhalen we deze collegereeks in september/oktober 2019, dit keer in Zwolle. Lees meer over de collegereeks op de overzichtspagina.

College 1: De burger of de koopman?

De samenleving verwacht meerdere dingen van het onderwijsstelsel: het voorbereiden van leerlingen op de arbeidsmarkt, het socialiseren van zelfstandige burgers en het bevorderen van sociale mobiliteit. Maar is het Nederlandse stelsel goed ingericht om deze uitkomsten te bevorderen?

In dit eerste college in de reeks ‘Onderwijs, burgerschap en democratie in Nederland’ laat professor Herman van de Werfhorst zien waar het Nederlandse stelsel staat in vergelijking met andere landen als het gaat om de link tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt, het bieden van gelijke kansen, en het socialiseren van actieve burgers.

Het Nederlandse stelsel lijkt bijzonder goed te zijn ingericht voor de economische waarde van het onderwijs. Onderwijsbeleid is ook duidelijk die kant op bewogen de laatste decennia. Echter, op het terrein van burgerschap en gelijke kansen gaat het in Nederland een stuk minder goed.

Herman van de Werfhorst Foto Herman van de Werfhorst

Herman van de Werfhorst is professor Sociologie aan de Universiteit van Amsterdam, directeur van het Amsterdam Centre for Inequality Studies, en voorzitter van de Programmacommissie van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO) van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).

Daarnaast is hij medeverantwoordelijk voor het Adolescentenpanel Democratische Kernwaarden en Schoolloopbanen (ADKS). Van de Werfhorst was recentelijk betrokken bij het International Civic and Citizenship education Study (ICCS 2016). Momenteel geeft hij leiding aan een onderzoek gefinancierd met een Vici-beurs van NWO naar onderwijsongelijkheid in landenvergelijkend perspectief.

Praktische informatie